Casa pensionarilor

În județul Mureș sunt peste 150 de mii de pensionari. Drepturile, obligațiile și rezolvarea problemelor, toate țin de Casa de Pensii a județului Mureș păstorită în acest moment de Ileana Morent. Ce trebuie să știe pensionarii, care sunt drepturile, dar și obligațiile lor, și ce rol are până la urmă Casa de Pensii în comunitatea mureșeană, am încercat să aflăm în cele ce urmează…

Casa Judeţeană de Pensii Mureş asigură aplicarea unitară a legislaţiei din domeniul pensiilor şi asigurărilor sociale de stat, precum şi din domeniul asigurărilor pentru accidente de muncă şi boli profesionale la nivelul judeţului Mureş. CJP Mureş este condusă de directorul executiv (Ileana Morent), împreună cu directorul adjunct pe linie de Direcţie economică, evidenţă contribuabili şi Direcţia stabiliri şi plăţi prestaţii. Casa de Pensii Mureş are un număr de 87 de angajaţi: 9 posturi de conducere (trei directori, directorii adjuncți fiind Neagoe Eugenia – Direcția stabiliri pensii și Chiorean Manuela – Direcția economică, şi şase şefi de serviciu) şi 78 de posturi de execuţie.

Stabilirea pensiilor

„În ceea ce priveşte activitatea desfăşurată în domeniul stabilirii pensiilor, pe anul 2012 au fost depuse la casa de pensii un număr total de 994 de cereri de pensii (pensii la limită de vârstă, pensii de invaliditate, pensii de urmaşi, pensii anticipate, anticipate parţial, recalculare a drepturilor de pensie), din care soluţionate: 936”, ne-a transmis Morent Ileana, directorul executiv al CJP Mureş.

În prezent, la nivelul judeţului Mureş se află în plată un număr de 158.166 de persoane având calitatea de pensionari ai sistemului public. Pe categorii de pensii, situaţia se prezintă astfel: stabilite în sistemul public – 138.211 (din care: limită de vârstă – 89.221, anticipată – 289, anticipată parţial – 2.002, urmaşi – 14.316, invaliditate – 32.383 din care gradul I – 683, gradul II – 12.066, gradul III – 19.634); pensiile din sistemul public provenite din sistemul de asigurări sociale al agricultorilor – 19.955.

Pensiile comunitare

Având în vedere că, după 1989, numeroşi mureşeni au plecat în străinătate din diferite motive, în prezent aceştia, dacă au ajuns la vârsta pensionării, au dreptul la o pensie şi pe baza anilor lucraţi în străinătate. Astfel, „prin serviciul de pensii comunitare din domeniul stabilirii pensiilor, instituţia noastră asigură procesul de comunicare dintre solicitant şi instituţiile abilitate sau dintre organismele de legătură din statele membre UE prin intermediul formularelor europene de legătură în vederea aplicării prevederilor regulamentelor comunitare din domeniul coordonării sistemelor de securitate socială, în vederea protejării drepturilor de pensie şi neîngrădirii liberei circulaţii a lucrătorilor emigranţi.

O vastă activitate se referă la primirea, completarea şi transmiterea formularelor europene de legătură prin care se solicită, de către instituţii similare din străinătate, confirmarea stagiilor de cotizare realizate în sistemul public de pensii din România. În prezent în plată figurează un număr de 1.225 de benficiari ai pensiilor comunitare. Iar în anul 2012 au fost depuse 519 dosare”, ne-a informat Morent Ileana.

Bilete de tratament

Anual, CJP Mureş oferă mai multe serii de bilete de tratament în diverse staţiuni ale ţării. Acestea oferă pensionarilor 18 zile de tratament, inclusiv masa şi cazarea, preţul fiind jumătate din pensia lunară. Acest serviciu este astfel foarte convenabil pentru pensionari, ei trebuind să plătească suplimentar doar transportul până la staţiune. Pentru anul 2012 Casei de pensii i-au fost repartizate un număr de 5.383 de bilete. Acestea au fost repartizate în următoarele staţiuni: Covasna, Buziaş, Tuşnad, Vatra Dornei, Olăneşti, Sângeorz Băi, Slănic Moldova, Călimăneşti Căciulata, Amara, Bazna, Eforie Nord, Mangalia, Saturn, Moneasa, Sovata, 1 Mai, Băla, Bizusa, Felix, Geoagiu, Herculane, Pucioasa, Sărata Monteoru.

Boli şi incapacitate de muncă

Activitatea compartimentului accidente de muncă şi boli profesionale se derulează începând cu data de 01.01.2005. Atribuţiile principale ale acestui compartiment sunt: Consilierea angajatorilor cu privire la securitatea şi sănătatea în muncă; ţinerea evidenţei accidentelor de muncă şi a bolilor profesionale; elaborarea documentelor pentru plata drepturilor către asiguraţii care au fost victimele unui accident de muncă sau boală profesională şi solicită aceste drepturi, după caz (reabilitare medicală şi recuperarea capacităţii de muncă – 131 de cazuri; indemnizaţie pentru incapacitate temporală de muncă – 82 de cazuri; compensaţii pentru atingerea integrităţii – 14 solicitări; despăgubiri în caz de deces – două cazuri); avizarea certificatelor medicale acordat pentru incapacitate temporară de muncă pentru asiguraţii care au suferit accidente de muncă sau boală profesională. Anul acesta s-au înregistrat 41 de accidente de muncă şi au fost declarate 6 cazuri de boli profesionale.

Probleme juridice

Compartimentul juridic asigură reprezentarea CJP Mureş la instanţele de judecată în litigiile în care aceasta este parte, litigii privind: contestţii la decizii de pensionare; contestaţii privind modul de stabilire şi plată a pensiilor şi indemnizaţiilor; contestaţii la decizii de stabilire a debitelor rezultate din pensii şi contribuţii de asigurări sociale.

Vasile Dancea

print
Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.