Chinurile facerii bugetelor locale

Chinurile facerii bugetelor locale

pusculita pusculiteAdministrațiile locale ale orașelor și comunelor din județul Mureș intră în ,,febra bugetului”, febră care va da direcția principalelor lucrări și investiții ce se vor derula pe parcursul anului 2013. Săptămânalul PUNCTUL a făcut radiografia principalelor orașe din județ și vă pune la dispoziție informațiile obținute…

Variante și variante

Prima chestiune ce necesită lămuriri este ,,procedura” de aprobare a bugetului. Legislația spune că după ce executivul Primăriei primește datele și coordonatele bugetului de la toate instituțiile subordonate și/sau angrenate în administrarea obiectivelor locale (finanțe și administrații financiare, învățământ, sănătate, utilități etc); deci după ce primește coordonatele bugetului Primăria face o propunere care trebuie supusă dezbaterii publice și apoi dezbaterii în plenul Consiliului Local. După ce se aprobă de Consiliu se avizează de Prefectură. Sau, pentru că există și varianta ,,scurt-circuitată” se face bugetul de către Primărie după care se convocă o ședință extraordinară a Consiliului Local și se aprobă, fără dezbaterea publică.

Acestea fiind spuse…

La Tîrgu-Mureș această săptămână coincide cu momentul deschiderii cutiei Pandorei: bugetul 2013. Se așteaptă primele cifre oficiale, se așteaptă momentul în care bugetul intră la comisiile din cadrul Consiliului Local Municipal Tîrgu-Mureș. Până la acel moment însă, marți CL Tîrgu-Mureș se va întruni într-o ședință extraordinară pentru a aproba un credit în valoare de 16 milioane de lei pentru plata arieratelor acumulate de Primăria Tîrgu-Mureș – facturi cu scadența depășită cu mai mult de 90 de zile. Inițial, lista de datorii se ridică la 18 milioane de lei, dar gradul ridicat de îndatorare a Primăriei a dus la diminuarea sumei la 16 milioane de lei. Deducția logică este că directiva UE de a nu mai permite acumularea de arierate și gradul mare de îndatorare a Primăriei Tîrgu-Mureș vor duce la o secetă cumplită de investiții în următorii ani la Tîrgu-Mureș.

Sighișoara și Reghin – în grafic

Viceprimarul din Reghin, Daniel Gliga ne-a declarat că ,,bugetul va intra în dezbatere săptămâna viitoare (această săptămână – n. red.) și după ce avem toate componentele intrăm în Consiliul Local Reghin cu el în ședința de la sfârșitul lunii viitoare. Mergem pas cu pas pe construcția bugetului, facem și dezbaterea publică, și apoi în Consiliul Local”, adăugând că nu se întrevăd diferențe notabile nici la capitolul venituri, nici la cheltuieli. Totuși, Primăria Reghin speră să atragă la capitolul de investiții sume superioare celor de anul trecut și să continue dezvoltarea infrastructurii, în timp ce sumele alocate procesului de învățământ și domeniului medical vor fi comparabile cu cele de anul trecut.

Directorul economic al Primăriei Sighișoara, Emil Oltean ne-a pus la dispoziție mai multe date ,,bugetul centralizat se ridică la aproximativ 75 de milioane de lei, comparativ cu cel de anul trecut când nivelul de colectare a depășit 90%, deci a fost bine previzionat. Bugetul local va fi de aproximativ 49,5 milioane de lei, restul fiind bugete ale instituțiilor și vom merge probabil pe un deficit de 2,7 milioane de lei care va fi acoperit din excedentele bugetare din anii trecuți. Pentru investiții sunt prevăzuți cam 3,5 milioane de lei, dar această sumă se va mări considerabil după rectificarea bugetară pe care o plănuim deja având în vedere proiectele tehnice la care se lucrează”. Și la Sighișoara principala direcție de investiții este infrastructura locală și un centru de informare turistică. Nu sunt modificări substanțiale la capitolul învățământ și cel de sănătate, deși ar putea să mai apară unele modificări în ceea ce privește cotele defalcate din TVA și la limita maximă a cheltuielilor salariale, unde Primăria Sighișoara a solicitat majorări în vederea angajării a 60-70 de asistenți pentru persoanele cu handicap. Bugetul va intra în dezbaterea CL Sighișoara cel mai probabil pe data 5 aprilie.

La Luduș, bugetul ,,se naște” duminică

Reporterii PUNCTUL i-au găsit la lucru duminică până spre seară pe câțiva oameni de administrație din cadrul administrației locale pentru a pregăti bugetul orașului Luduș. Contactat telefonic, primarul Cristian Moldovan a declarat că ,,deși încă nu avem toate datele necesare pentru a pune pe hârtie forma finală a bugetului pot să vă spun că acesta va fi comparabil cu cel de anul trecut care se situa undeva la 240 de milioane de lei, incluzând aici toate bugetele instituțiilor cu care lucrăm. Pentru 2013 nu avem modificări esențiale nici la învățământ, nici la sănătate și aici mă refer la modificări negative. Sper totuși să aducem un plus spitalului ludușean prin reabilitarea secției de boli contagioase.” Tot edilul ne-a mai spus că vor fi asfaltate trei străzi importante, va fi construit un sens giratoriu la intersecția străzilor Barițiu, 1 Decembrie și Vânătorilor și va fi proiectat P.U.G. orașului.

Târnăveni la intră în dezbatere publică

„Până în 10 aprilie sper să avem bugetul final, luni sau marți postăm pe site varianta gândită de noi și apoi declanșăm dezbaterea publică cât de rapid ca să ne încadrăm în termenele date de lege. Bugetul este în creștere față de anul trecut și încercăm să încadrăm la capitolul investiții aproximativ o treime din bugetul propriu al Primăriei, adică vreo 7 milioane de lei din care să modernizăm Cartierul Șoimilor –Piață și George Enescu – Alea Gării. Aici sunt încheiate toate fazele de proiectare și continuăm rapid procedurile pentru a începe lucrările de la rețelele de apă și până la reabilitarea drumului, parcărilor, trotuarelor”, ne-a declarat primarul Sorin Megheșan.

Cristian Teodorescu

print
Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.