Clopoţelul a sunat pentru un altfel de orar

Fără matematică, fizică, română, geografie… Școala fără lecții, teme și note. Așa se poate descrie săptămâna ce tocmai s-a încheiat. Elevii din toată țara au fost invitați de profesori la o altfel de școală, o școală în care elevii au învățat să planteze un copac, au realizat expoziții cu produsele lor, au făcut vizite la copiii cu nevoi speciale, s-au jucat, s-au antrenat , au organizat competiții sportive și multe, multe altele. Cum a fost: ,,A fost o săptămână super, am învățat multe și am reușit să fim mai apropiați de profesori. Nu am avut teme și am venit la școală cu multă plăcere”, ne-a declarat Iulia. Cum s-a desfășurat Școala Altfel la Mureș citiți mai jos….

Precum bine se știe, anul acesta săptămâna 2-4 aprilie a fost dedicată în învățământul românesc activităților extrașcolare, sub titulatura „Școala altfel”. Este vorba despre o premieră educațională care are ca scop stârnirea interesului elevilor pentru diferite activități educaționale cu care ei nu interacționează în mod obișnuit la școală. La ce fel de activități au participat elevii mureșeni în săptămâna „școala altfel” aflați în prezentul articol.

Altfel … la sat

Încercând să aflăm cum se desfășoară programul „școala altfel” la sat, am făcut o vizită în Ceuașu Ceaușu de Câmpie, comună aflată aproape de municipiul Tîrgu-Mureș, la aproximativ 14 kilometri. Elevii și profesorii Școlii Generale Ceuașu Ceaușu de Câmpie, aflați sub oblăduirea directoarei Minerva Bordeianu, au realizat un program foarte „consistent” pentru săptămâna „școala Școala altfel” (amintim în continuare doar câteva dintre activități). Astfel, luni, elevii din Ceuașu au învățat să fie buni creștini: au participat la tainele spovedaniei și împărtășaniei la Biserica Ortodoxă din sat, pentru a întâmpina cu sufletul curat sărbătoarea Învierii Domnului; apoi, elevii au urmărit un film cu tematică pascală – „Patimile lui Iisus”. Ziua de marți a început cu activitatea intitulată „Iepurașul/Oul de Paști” care a constat într-un atelier de colaje, desen, origami, încondeieri de ouă.

O altă activitate foarte atractivă pentru elevi a fost excursia care a urmat traseul: Tîrgu-Mureș – Alba Iulia – Blaj. Miercuri, programul a început printr-o întâlnire cu un agent de poliție de la Poliția Ceaușueuașu de Câmpie care le-a dat câteva sugestii copiilor despre cum să circule în siguranță. Ziua a fost completată de concursuri sportive între clase (băieții au jucat fotbal, iar fetele handbal) și de o expunere a profesorului de informatică care vorbit elevilor despre„Siguranța în lumea virtuală”.

Ziua de joi a fost una dintre cele mai interesante: nutriționiștii de la Sanatoriul Herghelia le-au dat câteva sugestii elevilor despre cum să trăiască sănătos; apoi copii au luat cunoștință cu meseriile tradiționale ale locuitorilor din zonă – vizită la stână, vizită la atelierele de prelucrare a papurei (sat Câmpenița). Ultima zi „altfel” a pus la încercare spiritul civic al elevilor, care nu s-au dat la o parte de la curățenia de primăvară, adică de la curățenia din curtea școlii. Ziua s-a încheiat într-un ton de relaxare, prin participarea la diferite competiții sportive.

Voiniceni

O altă școală din mediul rural care ne-a atras atenția, prin activitățile „școlii altfel” deosebit de interesante și diverse, a fost Școala Generală „Vasile Săbădeanu” din Voiniceni (școală care aparține tot de școala din Ceuașu). Enumerăm doar câteva dintre activitățile de aici: interpretări ale unor schițe scrise de Ion Luca Caragiale; drumeție într-o zonă pitorească a satului, finalizată într-o atmosferă relaxantă, la un grătar; vizionare de film cu rol educativ; concurs de cultură generală; întreceri sportive; atelier de pictat icoane pe sticlă, cu ajutorul preotului din sat etc. „Activitățile din săptămâna ‹‹„școala altfel››” au fost foarte bine primite de către toți elevii noștri. Aceștia s-au implicat foarte mult în realizarea activităților, dând dovadă de imaginație și spirit de inițiativă. Totodată, cadrele didactice au avut de câștigat de pe urma ‹‹„școlii altfel››„ fiindcă au reușit să cunoască mai bine elevii, le-au descoperit noi talente, noi abilități practice care sunt mai greu de intuit în cursul orelor normale de curs, în sala de clasă. De exemplu, am descoperit că unii elevi care la învățătură nu au rezultate foarte bune, sunt în schimb foarte buni la anumite ramuri sportive, alții au o îndemânare de necontestat în ceea ce privește pictura sau confecționarea anumitor obiecte, iar alții sunt pur și simplu lideri înnăscuți”, ne-a declarat Vasile D., profesor de istorie la Școala Generală din satul Voiniceni.

Altfel la oraș

Desigur, și orașele din județ s-au conformat hotărârilor Ministerului Educației și au organizat, înainte de vacanța de Paști, o săptămână plină de activități extrașcolare. „Am avut foarte multe activități. Dintre acestea, amintesc doar câteva: întâlnire cu reprezentanții poliției rutiere; concurs de gătit; târg de antichități (realizat prin contribuția elevilor); vizite ale unor elevi de școală generală în liceul nostru; întreceri sportive – un campionat de fotbal; concurs de orientare turistică, pe un traseu forestier etc. În general, elevii și profesorii au apreciat aceste activități”, ne-a informat, pe scurt, prof. Simion Bui, directorul Colegiului Național „Alexandru Papiu Ilarian” din Tîrgu-Mureș despre activitățile desfășurate în săptămâna 2-6 aprilie la instituția de învățământ condusă de dânsul.

Nici Grup Școlar Sanitar „Gheorghe Marinescu” nu s-a lăsat mai prejos și a organizat o săptămână ‹‹„școala altfel››„ de excepție, cu activități care de care mai interesante: Cross-words – jocuri în limba engleză; inițiere în orientarea turistică; activitate comună cu Muzeul de Științele Naturii; karaoke în limba engleză; cerc de lectură (Anul Caragiale); acţiune umanitară în folosul copiilor defavorizaţi; excursie la Platoul Corneşti; vizionare de filme cu teme sanitare etc.

Programul „Școala altfel” a debutat din anul şcolar 2011 – 2012 şi constă în derularea, la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ, în săptămâna 2-6 aprilie 2012, a unui orar special format doar din activităţi cu caracter non-formal. Simultan se organizează fazele naţionale ale olimpiadelor şcolare. Programul își propune implicarea, deopotrivă, a elevilor și a dascălilor, în activități non-formale, interesante, care să le valorizeze talentele, preocupările extra-şcolare şi competenţele în domenii cât mai diverse şi interesante. Clopoţelul “,,Şcolii Altfel” a sujnat pentru un altfel de orar, pentru activităţi care exced curriculumul naţional şi care, sperăm, vor aduce plus-valoare întregii comunităţi şcolare: competenţe, coeziune, spirit de echipă şi, nu în ultimul rând, un zâmbet elevilor şi dascălilor implicaţi.

Partenerii MECTS în acest demers sunt numeroși. În primul rând, e fiecare dascăl şi elev din România. Totodată, ne bucurăm de sprijinul structurilor reprezentative ale elevilor, prin intermendiul Consiliului Naţional al Elevilor, dar şi al organizaţiilor non-guvernamentale care s-au implicat direct, prin proiecte implementate voluntar şi gratuit la nivelul şcolilor.

Lista ONG-urilor care au venit până acum în sprijinul Programului ”Școala altfel” şi proiectele propuse de acestea se regăsesc în meniul “Listă ONG”. Vă invităm să vă informaţi despre proiectele lor şi să îî contactaţi, dacă doriţi să le implementați şi în şcoala dumneavoastră.

Vasile Dancea

print

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.