Conferință internațională de studii teatrale organizată de UAT Tîrgu Mureș

Conferință internațională de studii teatrale organizată de UAT Tîrgu Mureș

În perioada 8-9 decembrie Universitatea de Arte din Târgu-Mureș organizează Conferința internațională de studii teatrale, ediția a XVIII-a – APEL LA CONTRIBUȚII – SPECTACOLUL DE TEATRU LA ÎNTÂLNIREA CU TEHNICA DEVISING SAU CREAŢIA COLECTIVĂ.

Conferința își propune să atragă cadre universitare, cercetători și doctoranzi. Cei interesați sunt invitați să trimită rezumatele lucrărilor (maximum 400 de cuvinte) în limbile engleză, franceză, română sau maghiară, împreună cu afilierea instituțională a autorilor, prin e-mail (în format compatibil Microsoft Word), către Balási András (balasi.andras1@gmail.com) şi Raluca Blaga (raluca.balan@gmail.com) până la data de 15 octombrie 2017. Conferința se va desfășura în limbile engleză, franceză, română şi maghiară. Comisia științifică va selecta lucrările care vor participa la conferință înainte de 1 noiembrie 2017. Lucrările vor fi publicate în Symbolon (publicația academică de studii teatrale a Universității).

Prezentarea proiectului sună cam așa, conform organizatorilor: 

„Intrată în lumea artelor spectacolului din spaţiul teatral britanic al anilor ’60, practica de creaţie colaborativă (devenită ulterior, devising) sau creaţia colectivă cum a fost numit conceptul în spaţiul nord-american, propune renunţarea la subordonările clasice din cadrul sistemului teatral: textul de spectacol nu există apriori, ci se naşte pornind de la o idee, temă etc. ; regizorul, aşa cum se întâmplă, de pildă, în Regietheater, nu este unicul dirijor al spectacolului; actorul capătă teren egal în procesul creativ al spectacolului; scenograful, coregraful şi light-designer-ul devin parte integrantă a dezvoltării produsului teatral. Asupra colaborării artistice se imprimă participarea activă, în proporţii egale, a tuturor artiştilor ordonaţi cândva ierarhic. Sistemul de construcţie a spectacolului face adeseori apel la improvizaţie şi joc, dar mai ales la analiza modalităţii celuilalt (regizor, actor, dramaturg, scenograf, light-designer etc.) de a da formă, după propriile coordonate, materialului artistic.

Teatrul care face apel la tehnica devising sau la creaţia colectivă propune alternative la adresa teatrului clasic. Propune însă şi o nouă estetică? Care ar fi liniile de demarcaţie cu privire la legile artistice în cazul tehnicilor menţionate anterior? Unde şi cum se plasează dramaturgul în cadrul companiilor şi trupelor care îmbrăţişează uneltele devising? Creaţia colectivă îi solicită actorului dezvoltarea unor noi metode de construcţie a rolului? Personajul, fie el dramatic sau scenic, rămâne doar o umbră a ceea ce a însemnat de-a lungul istoriei sale? Ce se întâmplă cu vechile ierarhii din cadrul procesului creativ? Într-adevăr avem de-a face cu un spaţiu creativ democratic sau inferiorul şi superiorul îşi continuă existenţa, însă îmbrăcând noi haine? Cine ia locul specialistului care aranjează materialul scenic? Ideile şi temele prelucrate artistic folosind aceste unelte se adresează doar unei categorii de public? Socialul şi politicul devin etichete aşezate automat în dreptul spectacolelor care se folosesc de astfel de practici creative? Acestea sunt doar câteva trasee de cercetare dintre cele posibile cu privire la spectacolul de teatru şi intersecţia sa cu tehnica devising sau creaţia colectivă”.

Cristina Vancea  

print

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.