CCR a admis sesizarea PNL şi PMP referitoare la proiectul de lege privind înfiinţarea Liceului Teologic Romano-Catolic de la Târgu Mureş

 

Curtea Constituţională a României a admis luni sesizarea PNL şi PMP referitoare la proiectul de lege privind înfiinţarea Liceului Teologic Romano-Catolic de la Târgu Mureş.
„S-a admis contestaţia şi s-a declarat neconstituţională legea”, a spus preşedintele CCR, Valer Dorneanu, la finalul şedinţei.
El a arătat că Parlamentul nu poate da legi ”cu caracter individual”.
Întrebat dacă Parlamentul poate înfiinţa şcoli, Dorneanu a răspuns: ”Nu numai că nu poate înfiinţa şcoli, nu poate să dea legi cu caracter individual, care să producă efecte pentru o singură persoană juridică. Aici e vorba de o persoană juridică. Nu s-au reglementat raporturile dintre părinţi, elevi, studenţi. S-a înfiinţat o şcoală”.
Potrivit informaţiilor publicate pe site-ul CCR, pe ordinea de zi a şedinţei de plen de luni s-a aflat obiecţia de neconstituţionalitate a Legii pentru înfiinţarea Liceului Teologic Romano – Catolic II „Rákóczi Ferenc”, obiecţie formulată de 50 de deputaţi aparţinând grupului parlamentar al Partidului Naţional Liberal şi 16 deputaţi aparţinând grupului Partidului Mişcarea Populară.

În opinia parlamentarilor PNL şi PMP, adoptarea Legii pentru înfiinţarea Liceului Teologic Romano-Catolic II „Rakoczi Ferenc” este „vădit nelegală”.

Ei susţin că, în prezent, Consiliul Local al Municipiului Târgu Mureş are competenţa şi posibilitatea să dispună reorganizarea oricăror unităţi de învăţământ preuniversitar de stat aflate pe raza teritorială a unităţii administrativ-teritoriale, cu respectarea tuturor garanţiilor prevăzute de lege.

Parlamentarii PNL şi PMP arată că această lege este neconstituţională întrucât încalcă principiul constituţional al separaţiei şi echilibrului puterilor în stat şi principiul constituţional al autonomiei locale şi descentralizării prin faptul că, la nivel de principiu, reglementează o situaţie particulară, aflată în competenţa exclusivă a autorităţilor administraţiei publice locale.

„Prin adoptarea Legii pentru înfiinţarea Liceului Teologic Romano-Catolic II ‘Rakoczi Ferenc’ se creează un precedent neconstituţional. Ori de câte ori o autoritate a administraţiei publice locale va respinge adoptarea unei hotărâri, din motive de oportunitate sau legalitate, sau va adopta o hotărâre, conform competenţelor sale legale şi decizionale, orice parlamentar nemulţumit va iniţia un proiect de lege pentru reglementarea situaţiei care îl nemulţumeşte şi va invoca pentru adoptarea unei legi reglementarea pentru înfiinţarea Liceului Teologic Romano-Catolic II ‘Rakoczi Ferenc’. La fel se va pune problema în situaţia anulării unei hotărâri a unei autorităţi a administraţiei publice locale de către instanţa de contencios administrativ”, se precizează în sesizare.

Semnatarii sesizării mai susţin că, prin iniţierea în Parlament a acestui proiect de lege, instituţia legiuitoare se subroghează în sfera de competenţă a unei autorităţi a administraţiei publice locale.

Potrivit PNL şi PMP, acest act normativ încalcă principiul constituţional al obligativităţii caracterului normativ al legii şi principiul nediscriminării şi al egalităţii în drepturi a cetăţenilor.

„Având în vedere obiectul de reglementare, incidenţa şi finalitatea urmărită de adoptarea Legii pentru înfiinţarea Liceului Teologic Romano-Catolic II ‘Rakoczi Ferenc’, rezultă cu evidenţă faptul că actul normativ nu este unul de reglementare a unor relaţii şi nevoi sociale, ci un act cu caracter individual, conceput a naşte efecte juridice concret determinate, respectiv de înfiinţare a unei unităţi de învăţământ preuniversitar. Este fără echivoc faptul că Legea pentru înfiinţarea Liceului Teologic Romano-Catolic II ‘Rakoczi Ferenc’ este menită a se aplica într-un singur caz, prestabilit, care să conducă strict la înfiinţarea unei singure şi concrete unităţi de învăţământ. Mai mult, modalitatea de înfiinţare atipică a acestei unităţi de învăţământ, respectiv prin mijlocirea legii, creează o situaţie de discriminare faţă de toate celelalte unităţi de învăţământ preuniversitar de stat din România. În aceste condiţii, este cât se poate de evident faptul că legiuitorul a pierdut din vedere rolul său de autoritate legislativă supremă, al cărei scop este acoperirea prin reglementare primară a nevoii de reglementare a relaţiilor sociale primare, exercitând prin intermediul unei legi cu caracter individual acte de reglementare şi administrare executive, acte specifice care intră în competenţa autorităţilor publice locale”, susţin semnatarii sesizării.

Aceştia adaugă că legea încalcă şi principiul constituţional al neretroactivităţii legii civile.

agerpres

 

 

Comentează cu Facebook
Adaugă la favorite Legătură permanentă.

Comentariile sunt închise.