DN 15 devine şoseaua morţii?!

Autorităţile centrale tratează cu superficialitate o problemă locală majoră. Drumul Naţional 15 reprezintă un atentat – chiar dacă vi se pare un cuvânt dur şi grav – la siguranţa şoferilor şi pasagerilor care îl folosesc frecvent şi, mai ales, ocazional şi la viaţa acestora.

Nebunia reabilitării Drumului Naţional 15, între Tîrgu-Mureş şi Reghin, continuă. Bordurile sunt tot la locul lor, se circulă ca pe un drum al groazei, cu viteză redusă, pentru că nu îţi permiţi luxul să faci vreo manevră greşită, nu poţi să depăşeşti pentru că nu ai pe unde, nu poţi să tragi pe dreapta dacă vine vreo maşină de pe contrasens, nu ai unde să îi faci loc ambulanţei, poliţiei, jandarmeriei, pompierilor, unei coloane oficiale etc., nu are unde să se scurgă apa de pe carosabil pentru că bordurile sunt prea înalte şi chiar cu un strat de covor asfaltic sănătos vor rămâne prea înalte. Două combine agricole dacă se întâlnesc pe acest drum au toate şansele să se agaţe una de alta pentru că habar nu avem cum îşi vor face loc să treacă. Mai mult, dacă ai vreo defecţiune şi opreşti pe marginea drumului care nu există, vei bloca, cu siguranţă, un sens de mers. Bineînţeles, la iarnă, nu prea văd cum va fi făcută deszăpezirea, altfel decât blocând tronsoane din drum şi, implicit, traficul rutier.

Sunt doar câteva constatări făcute de către un ochi – e drept nespecialist – după două drumuri Tîrgu-Mureş – Răstoliţa. Călătorii în care am tremurat serios gândindu-ne ce şanse ai să supravieţuieşti unui accident în care vine un tir de pe contrasens şi ai două variante la fel de mortale: fie să te ciocneşti frontal cu tirul, fie să tragi dreapta, în bordură şi să te răstorni în şanţ. Cu aceste constatări în minte, ne permitem să reluăm problema reabilitării Drumului Naţional 15, pe care ne-am dori să îi vedem circulând în siguranţă şi relaxaţi pe primarii localităţilor străbătute de acest drum, respectiv pe responsabilii din Ministerul Transporturilor, din Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale şi pe reprezentanţii Strabag AG, constructorul contractat să efectueze această lucrare.

Indolenţă de la Centru

Dar se vede treaba că pe cei cadorisiţi cu tot felul de funcţii numite prin Guvernul României îi doare în cot de problemele care ar trebui să îi preocupe. Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a fost sesizată de Instituţia Prefectului în data de 3 iulie 2012 în legătură cu lucrările care se efectuează pe acest tronson de drum. De atunci, directorul general al companiei a tratat această problemă ca şi cum nu ar fi existat, iar totul este în regulă după cum arată o situaţie publicată pe site-ul companiei şi în care se arată că pe DN 15 Tîrgu-Mureş – Reghin este „reabilitare standard”. Reabilitare care, potrivit acestei situaţii, se va finaliza în octombrie 2013. Scurt şi cuprinzător. Nicio tresărire legată de sesizările care curg în legătură cu reabilitarea acestei şosele. În acest răstimp, Instituţia Prefectului Mureş ( întâmplător(?) reprezentantul aceluiaşi Guvern în teritoriu) mai face o încercare şi trimite, în 17 iulie, o sesizare Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii care coordonează, subordonându-şi această companie condusă de către un director general indolent. Minister coordonat de către liberalul Ovidiu Silaghi care a venit în campania electorală din iunie în judeţ şi, ce e şi cu coincidenţele astea, a vorbit inclusiv despre DN 15 aflat în reabilitare. Ceea ce înseamnă că cel puţin la nivel teoretic are habar de proiect. Astăzi nu este decât 13 august şi, teoretic, până la sfârşitul săptămânii, ministrul mai are timp să ne spună ce se va întâmpla cu DN15, aşa că, până-una alta, îi acordăm circumstanţe atenuante că nu o fi ştiut de sesizarea adresată CNADR. Iar sesizările nu s-au oprit aici. „Am cerut ministrului transporturilor pe 17 iulie într-o scrisoare implicarea în soluţionarea acestei chestiuni şi mai mult decât atât la întâlnirea cu primul ministru, Victor Ponta de la Miercurea Ciuc pe data de 21 iulie i-am dat şi o notă către Guvern”, a declarat, la începutul săptămânii trecute, prefectul Alexandru Petru Frătean.

De unde a început distracţia…

Pentru a înţelege cum s-a ajuns la această soluţie tehnică periculoasă, aşa cum se poate constata cu ochiul liber şi fără să fii specialist în domeniu, daţi-ne voie să apelăm la istorie.

În 2008, în perioada în care ministru al Transporturilor era Ludovic Orban, în agitaţia pre-electorală dinaintea alegerilor parlamentare a apărut un proiect de Hotărâre de Guvern referitor inclusiv la reabilitarea DN 15 Tîrgu-Mureş-Reghin. Potrivit proiectului, partea carosabilă urma să aibă 7 m lăţime, la care se adăugau 1,5 m pe fiecare parte de acostament în afara localităţilor, respectiv în localităţi acostamentul era înlocuit de trotuare cu o lăţime de 1 m. Cum s-a ajuns la această soluţie tehnică acceptată de CNADNR? Aveam să ne dumirim ascultând şi reascultând o convorbire telefonică cu primarul comunei Gorneşti, Kolcsár Gyula. „Probabil că am fost întrebaţi acum vreo trei ani, când ne-au consultat dacă suntem de acord să fie drumul lat de 11 m, deci carosabilul să fie lat de 11 m lăţime, la care noi, bineînţeles, că am considerat că este prea lat şi că va fi viteza prea mare. Şi nu numai eu, ci şi primarul de la Ernei şi primarul de la Sîngeorgiu de Mureş. Oricum am zis că este un drum circulat şi că se va circula cu viteză extrem de mare şi ar fi pericol pentru populaţie. Şi aşa s-a ajuns că va fi carosabilul de 7 m şi în plus şanţul şi, mă rog, trotuarul. Dup-aia în primăvară au venit cu soluţia asta tehnică care există acum, cu bordurile, pentru că costurile vor fi mai mici la chestia asta, cum că se lipeşte trotuarul de carosabil. Carosabilul de 7 m, plus trotuarul de 1 m pe o parte şi pe alta. Asta fiind soluţia tehnică finală, noi am zis că o vom folosi ca pistă de biciclişti, pentru că noi avem trotuarul. Nu am cum să las un copil de 2 sau 3 ani când vine de la grădiniţă să circule lângă roata tirului», a spus primarul. Din ce înţelegem noi, un grup de primari a transmis un punct de vedere – fără să fie niciunul specialist -, iar specialiştii pe care se presupune că CNADNR îi are a acceptat şi a dat drumul proiectului. În proiectul de hotărâre de Guvern nu am găsit, e adevărat, nicăieri povestea cu bordurile. În plus, potrivit acelei HG acostamentele urmau să fie lărgite şi, nicidecum, neproiectate sau desfiinţate.

Licitaţia şi nişte borduri

După această etapă genială, i-am spune, în care primarii şi-au spus părerea, iar nişte profesionişti au luat-o de bună, s-a aşternut praful pe acest proiect de reabilitare. La sfârşitul anului 2010 însă, reabilitarea DN 15 revine pe tapet şi se organizează o licitaţie pentru execuţia lucrărilor. Cu toate că nu am găsit pe site-ul ministerului sau al CNADNR datele proiectului în afară de numărul de kilometri, termenul de finalizare a lucrării şi suma totală – aproape 170 de milioane de lei fără TVA, incluzând şi Reghin – Sărăţel, credem că lucrarea a fost licitată pe aceeaşi hotărâre de Guvern mai sus-amintită. Oricum în ianuarie 2011, pe site-ul CNADNR, apare un comunicat de presă, pe care în momentul de faţă îl putem considera halucinant. „Prin modernizarea DN 15 (Tg. Mureş – Reghin n.r.) …se urmăreşte mărirea vitezei de deplasare a şoferilor, reducerea timpului petrecut în trafic, dar şi crearea unor condiţii de confort şi siguranţă pe drumurile publice”, se arată la sfârşitul lunii ianuarie 2011 în comunicatul companiei de autostrăzi şi drumuri naţionale referitor la această lucrare.

În mai 2011, Strabag AG care a câştigat lucrarea de execuţie solicită certificat de urbanism Consiliului Judeţean Mureş pe care îl şi primeşte în vederea obţinerii apoi a autorizaţiei de construcţie. Lucrările au demarat, teoretic, în octombrie 2011. Practic, în acest an a început şantierul.

Drumul începe să fie reabilitat, şoferii sunt nemulţumiţi de soluţia tehnică de reabilitare, prefectura sesizează, iar reprezentanţii CNADNR nu se obosesc să răspundă. Cel puţin nu Prefecturii. Pentru că aveam să găsim o explicaţie a CNADNR pe site-ul Radio Tîrgu-Mureş. Potrivit sursei citate, reprezentanţii companiei spun că „în cadrul proiectului s-a prevăzut ca lăţimea părţii carosabile să fie de 7 metri, însă din cauza încadrării marginii carosabilului cu borduri, apare îngustarea drumului. CNADNR arată că acest inconvenient va fi înlăturat în momentul aşternerii straturilor prevăzute în proiect (n. a. 4 cm beton asfaltic; 6 cm strat de binder de criblură; 5 – 8 strat de bază, dacă este necesar, dacă se merge pe soluţia din HG mai sus citată). Totodată, compania, împreună cu constructorul şi consultantul, analizează o soluţie alternativă”.

Strabag AG apelează la primari

Zilele trecute, potrivit unor informaţii pe care le-am primit pe surse, am aflat că reprezentanţii Strabag AG discută cu primarii comunelor prin care trece DN 15 pe marginea soluţiei tehnice cu borduri. Fapt recunoscut de către acelaşi primar din Gorneşti. „Cei de la Strabag au fost, ne-au contactat, dar ei ne contactează deseori ba cu una, ba cu alta. Şi de multe ori avem probleme, ba cu canalizarea, ba cu una alta, deci trebuie să ne intersectăm vrând-nevrând. Acuma, ultima dată, ne-au întrebat ceva de genul: suntem de acord cu bordura, cam aşa ceva, dar oricum soluţia tehnică nu a fost dată acum, deci asta i-am explicat eu şi la domnul prefect. Soluţia asta tehnică a fost aprobată şi noi nu aveam nimic de a face cu soluţia tehnică, a fost dată de la Bucureşti cam de un an sau de doi ani. Dumneavoastră sunteţi de acord cu montarea bordurilor? Cu bordurile hai să zicem că ar fi trebuit să se găsească o altă soluţie, mai viabilă. Problema e cu maşinile care să strică sau are o pană, atât”, a spus Kolcsár. Probabil pentru a se asigura că nu sunt singurii responsabili pentru această soluţie tehnică aleasă, atât de criticată în ultimele săptămâni.

În concluzie, pe DN 15, oricâte asigurări ne-ar da Ministerul Transporturilor, CNADNR, Strabag AG şi primarii eşti în pericol de moarte dacă ai nenorocul să te întâlneşti cu un autoturism condus de către un şofer care aţipeşte o secundă la volan.

Explicaţiile CNADNR referitoare la borduri sunt penibile pentru că nu cred că Strabag va turna covor asfaltic de 20 de cm cam cât măsoară în înălţime o bordură. Oficialii din transport sunt responsabili, deopotrivă cu toţi cei care au fost de acord cu soluţia tehnică, pentru orice accident ce ar putea avea loc pe DN 15.

Ligia Voro

print
0 comments on “DN 15 devine şoseaua morţii?!
  1. ADYP spune:

    Din ce inteleg si „marii” primari din aceste localitati sunt foarte vinovati de ceea ce se intampla acum. Peste tot prin tara, se largesc drumurile, doar aici se ingusteaza, de rasul curcilor.

    Cu siguranta se va lasa cu procese grele din partea rudelor viitoarelor victime de pe aceasta sosea. Si in final, bordurile vor fi scoase.

    Nu inteleg de ce Politia, ambulanta, pompierii de ce nu se sesizeaza.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.