Drumuri expres ioc și autostrăzi la „Sfântul Așteaptă”. Se întâmplă în Mureș

drum

Tîrgu Mureşul va fi ocolit și de marile proiecte de modernizare la nivel feroviar, iar Aeroportul Transilvania nu este deocamdată o prioritate

 

Acum un an, ministrul Rus propunea un Master Plan de Transport. În 2016, începând cu luna septembrie, avem un nou Master Plan, unul actualizat. Acesta trebuie să fie un document strategic care stabileşte principalele direcții de dezvoltare a infrastructurii de transport din România în următorii 15 ani, pe toate modurile de transport: rutier, feroviar, naval, aerian şi multimodal.

Cum este închipuit de autorităţi viitorul infrastructurii din Mureş, conform acestui document? Vă spunem în rândurile următoare… Dacă va fi chiar aşa sau nu… realizările din ultimii ani referitoare la autostrăzi, drumuri expres, căi ferate etc. ne permit să fim sceptici, mai ales că şi în Master Plan se precizează pe alocuri că proiectele se vor realiza… dacă vor fi bani.

 

Încă 10 de ani de așteptări în harta autostrăzilor

 

Pe lista proiectelor pentru autostrăzi se poate întâlni şi numele Tîrgu Mureş. Este de fapt cea mai mare investiţie în domeniul autostrăzilor din cele prevăzute a se realiza în următorii 10 ani. Autostrada Tîrgu Mureş – Tîrgu Neamţ are o valoare estimată de 2.942,57 milioane de euro şi o lungime de 183,80 km. Această autostradă ar trebui realizată începând cu 2016. Fiind cea mai lungă autostradă din cele 11 propuse în Master Plan, are şi termenul de finalizare cel mai lung.

Totuşi, dacă ne gândim că până în prezent România are doar 550 de km de autostradă, stând cel mai prost în Europa în privinţa kilometrilor de autostradă raportat la numărul de locuitori, ne permitem să nu credem în realizarea prea urgentă a Autostradei Tîrgu Mureş – Tîrgu Neamţ.

În privinţa drumurilor expres, n-am fost incluşi deloc în listă! Deocamdată, în România nu există niciun drum expres. Acestea ar trebui să fie drumuri rapide, cu regim de viteză de până la 120 km/h, dar mai puţin costisitoare decât autostrăzile.

 

Tîrgu Mureş – Tîrgu Neamţ, proiect mare

 

De fapt, autostrada Tîrgu Mureş – Tîrgu Neamţ este parte a unui proiect mai mare. Mai multe detalii am extras din Master Plan: „Obiectivul general al proiectului este de a spori eficiența economică a rețelei de transport din România. Obiectivul operațional specific este de a aduce îmbunătățiri în ceea ce privește viteza de călătorie pe acest coridor, îmbunătățind astfel și conectivitatea la nivel regional. Proiectul asigură o legătură directă între zona de nord-est a României, regiunea Cluj-Napoca și zona de vest – granița cu Ungaria/ restul Europei via Sebeș/ Timișoara (proiect din Scenariul de Referință) sau Oradea via OR12 (Gilău – Borș).4.5.54 Proiectul va fi implementat în două faze, Tîrgu Mureș – Târgu Neamț și Târgu Neamț- Pașcani – Iași pe baza evaluării traficului rezultat din Modelul Național de Transport. Traseul stabilește legătura cu nodul Turda din cadrul rețelei TEN-T. În cadrul acestui proiect a fost prevăzută proiectarea și construcția unui nou pod rutier transfrontalier la profil de autostradă 2×2 peste râul Purt în zona Ungheni, care să facă legătura între autostrada Tg. Mureș – Tg. Neamț – Iași – Ungheni și un viitor drum rapid din Republica Moldova. Podul în lungime de 1 km are un cost estimat de 72 mil.euro cu TVA și este inclus în costul proiectului de autorstradă în valoare de 1355,64 mil.euro cu TVA. Podul se poate implementa avansat sau concomitant cu proiectul de autostradă. Pe acest coridor timpii de călătorie sunt mari, vitreza medie înregistrată pe traseu fiind de aproximativ 61 km/h. Cea mai mare parte a infrastructurii pe acest coridor are o stare tehnică defavorabilă – 100% din traseu este la standard de drum cu o singură bandă de circulație pe sens. (…) Viteza medie prognozată de model pe traseu crește până la 100 km/h urmare a implementării acestui proiect. Timpii de călătorie pe durata orelor de vârf scad cu 42%„.

 

Viitor sumbru pentru căile ferate

 

În lista proiectelor de modernizare a căilor ferate apare şi judeţul Mureş, cu trei proiecte. Astfel, se doreşte modernizarea căii ferate Braşov – Sighişoara până în 2020. Valoarea estimată a investiţiei este de 716 milioane de euro pentru 128 de km de cale ferată.

Apoi, sunt menţionate două căi ferate turistice. Astfel, calea ferată Tîrgu Mureş – Sovata are 74 de km şi va costa 118,40 milioane de euro. Luduş – Măgheruş Şieu are 94 de km şi o valoare de 150 milioane de euro. Ambele proiecte au ca termen de finalizare anul 2018.

Deci, pentru căile ferate care trec prin Tîrgu Mureş şi prin judeţ nu se prevede un viitor prea strălucit. Aceasta deşi gara din municipiul reşedinţă de judeţ este plin proces de reabilitare printr-un proiect cu o valoare estimată de 10,2 milioane de euro, fără TVA.

Deşi proiectul prevede creşterea siguranţei şi confortului călătorilor în staţie şi în zona staţiei de cale ferată, probabil acest lucru nu va mări şi numărul de călători care aşteaptă, în primul rând căi ferate rapide şi trenuri moderne (în zonele unde acest lucru s-a reuşit, rezultatele pozitive se văd deja prin creşterea numărului de pasageri, de exemplu pe ruta Bucureşti – Constanţa).

De fapt, Tîrgu Mureşul va fi ocolit de marile proiecte de modernizare la nivel feroviar. Inclusiv calea ferată Tîrgu Mureş – Sovata se referă la un tren tip mocăniţă.

Oricum, nici situaţia căilor ferate din România nu este prea roz. Deşi aveam destul de mulţi kilometri de cale ferată, nu prea avem pasageri. „În comparație cu alte țări cu un nivel similar de furnizare cale ferată pe cap de locuitori, rata de utilizare a căilor ferate din România este mică. Cererea de transport feroviar din România, măsurată în km parcurși per persoană este două până la trei ori mai mică față de aceste țări, iar acest eșec de a obține rezultatele potențiale de piață a avut ca rezultat reducerea veniturilor. Media UE27 este de 650km per pasager pe an, în timp ce cifra echivalentă pentru România este de 66% mai mică… Scăderea numărului de clienți cu pănă la 28% pe care România a înregistrat-o în perioada 2004 – 2009 este cel mai mare declin din toate țările membre UE„, se arată în Master Plan.

 

Bani va primi și Aeroportul… peste câțiva ani… dacă vor fi

 

Se pare că şi Aeroportul „Transilvania” va urma să fie modernizat, dacă vor fi bani, se arată în Master Plan. Aceasta, peste vreo 6 ani, în perioada 2022 – 2024… Valoarea proiectului este de aproximativ 50.000.000 de euro. Aeroportul Tîrgu Mureş s-a situat în 2014 pe locul al patrulea ca număr de pasageri din ţară, cei mai mulţi fiind pasageri din străinătate.

Sinteza intervenției propuse pentru Aeroport este următoarea: realizarea/extinderea terminalului de pasageri cu o suprafață de min. 8,130 m2; reabilitarea și extinderea platformei de staționare cu min. 7,110 m2; modernizarea pistei de decolare aterizare la 2200m lungime, 45m lățime; asigurarea compatibilității noilor investiții cu căile de rulare și platforma de staționare; asigurarea infrastructurii, echipamentelor și utilajelor de asistență a navigației, securitate și siguranță conform standardelor MPGT; asigurarea conectivității aeroportului conform cerințelor MPGT.

print

Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.