Județul Mureș, periculos pe șosea!

accident-autoRomânia stă foarte prost la capitolul accidente rutiere, comparativ cu țările UE. Din păcate, situația este dramatică și la nivelul județului Mureș, comparativ cu restul țării.
Câteva zone din România au rămas, de-a lungul anilor, vestite pentru numărul mare de morţi şi răniţi în urma accidentelor. Poliţia Rutieră numeşte aceste zone „puncte negre”. Printre cele şase puncte negre unde au murit cei mai mulţi oameni se situează și DN 15 (Turda – Tîrgu-Mureş – Reghin), între kilometrul 80 şi 81, în zona localităţii Sângeorgiu de Mureş: 18 accidente grave, cu 10 morţi şi 8 răniţi.
Totodată, în raportul Institutului Naţional de Medicină Legală din anul 2012, se arată că din totalul de 2.163 decese înregistrate la nivel naţional în urma accidentelor rutiere, la Tîrgu-Mureș au avut loc 80, ceea ce situa municipiul pe locul 5 la nivel național între oraşele cu cele mai multe decese în urma accidentelor rutiere. Dar să le luăm pe rând…
2014, mai rău decât în 2013
Anul 2014 se anunță deja a fi mai periculos din punct de vedere rutier decât anul 2013. Cel puțin așa arată statisticile Inspectoratului de Poliției Județean Mureș pentru primele șapte luni din anul acesta și anul trecut: „Pe raza municipiului Tîrgu-Mureș s-au produs un număr de 39 de accidente rutiere grave, soldate cu cinci persoane decedate și 37 de persoane rănite grav în primele șapte luni ale anului 2014, respectiv un număr de 19 accidente rutiere grave, soldate cu trei persoane decedate și 16 persoane rănite grav în primele șapte luni ale anului 2013.
Pe raza județului Mureș au fost înregistrate un număr de 139 de accidente rutiere grave, soldate cu 33 de persoane decedate și 137 de persoane rănite grav în primele șapte luni a anului 2014, respectiv un număr de 102 accidente rutiere grave, soldate cu 23 de persoane decedate și 105 persoane rănite grav în primele șapte luni a anului 2013”, se arată într-un document care ne-a fost furnizat de inspector Andreea Pop, purtătorul de cuvânt al IPJ Mureș, semnat de comisarul-șef de poliție Damaschin Ioan Zosim, șeful Poliției municipiului Tîrgu-Mureș și comisar de poliție Lefter Sergiu, șeful Biroului rutier din cadrul Poliției Tîrgu-Mureș.
politie„Din analiza accidentelor rutiere în funcție de locul producerii acestora rezultă că zonele cu risc rutier ridicat sunt: DN13 E60 – Sighișoara, Albești, Corunca; DN15 E60 – Luduș – Hădăreni, Iernut – Cipău; DN15 E578 – Suseni – Brâncovenești, Andreneasa; DN15A E578 – Lunca; DJ152 – Nazna – Band; străzile din municipiul Târnăveni; principalele străzi din municipiul Tîrgu-Mureș – str. Gheorghe Doja, str. 22 Decembrie 1989, Bld. 1 Decembrie 1918, str. Voinicenilor”, se arată în documentul amintit anterior.
Mureșul „negru”
Câteva zone din România au rămas, de-a lungul anilor, vestite pentru numărul mare de morţi şi răniţi în urma ciocnirilor dintre autovehicule. Poliţia Rutieră numeşte aceste zone „puncte negre”. Un sector de drum devine „punct negru” atunci când, într-un interval continuu de cinci ani, pe o distanţă de maxim un kilometru, s-au produs peste 10 accidente rutiere grave, în urma cărora au murit sau au fost rănite peste 10 persoane. Printre cele şase puncte negre unde au murit cei mai mulţi oameni se situează și DN 15 (Turda – Tîrgu-Mureş – Reghin), între kilometrul 80 şi 81, în zona localităţii Sângeorgiu de Mureş: 18 accidente grave, cu 10 morţi şi 8 răniţi.
Totodată, în raportul Institutului Naţional de Medicină Legală din anul 2012, se arăta că din totalul de 2.163 decese înregistrate la nivel naţional în urma accidentelor rutiere, la Tîrgu-Mureș au avut loc 80, ceea ce situa municipiul pe locul 5 la nivel național între oraşele cu cele mai multe decese în urma accidentelor rutiere.
Treceri supraînălțate și sancțiuni
În România, potrivit Poliţiei, cele trei mari cauze ale accidentelor rutiere sunt: viteza excesivă; traversarea neregulamentară în cazul pietonilor; neacordarea de prioritate – atât maşinilor, cât şi pietonilor.
În Tîrgu-Mureş, pentru reducerea numărului de accidente rutiere pe raza municipiului au fost impuse o serie de măsuri restrictive, de exemplu montarea la trecerile de pietoni a unor construcții supraînălțate, separatoare de trafic pe str. Gheorghe Doja, stâlpi de separare a benzilor de circulație, precum și amenajarea cu sensuri giratorii a principalelor intersecții, se arată în documentul transmis de Andreea Pop.
În plus, la începutul lunii septembrie, Serviciul Rutier Mureş a desfăşurat campania „Seatbelt”, o acţiune preventivă, înscrisă în campania europeană, organizată pe parcursul unei săptămâni sub patronajul TISPOL. Pentru conştientizarea conducătorilor auto şi pasagerilor asupra importanţei folosirii centurii de siguranţă poliţiştii au acţionat cu fermitate, aplicând sancţiuni persoanelor care nu au utilizat regulamentar centura de siguranţă. În plus, Serviciul Rutier a promovat în cadrul acestei campanii mesaje simple privind siguranţa rutieră, ocazie cu care au fost distribuite materiale informative privind utilitatea centurii de siguranţă şi a mijloacelor de retenţie pentru minori.
1383554774146df018Zone periculoase și accidente mortale, Tîrgu-Mureș
Într-adevăr, zonele amintite anterior ca fiind periculoase au cunoscut, de-a lungul timpului, accidente frecvente. Spre exemplificare, vom aminti câteva episoade tragice de pe cele mai periculoase drumuri mureșene, care au avut loc, în principal, anul acesta.
În urmă cu doar câteva zile, în luna septembrie, a avut loc un accident rutier cu părăsirea locului accidentului, la intersecţia străzilor Libertăţii cu Milcovului, în Tîrgu-Mureş. În urma evenimentului rutier, un biciclist, de 75 de ani, care era angajat în traversarea părţii carosabile pe marcajul pietonal pe bicicletă a fost rănit. Autorul accidentului a fost identificat în urma cercetărilor desfăşurate de către poliţiştii Biroului Rutier Tîrgu-Mureş, acesta fiind un tânăr de 25 de ani, din municipiul Tîrgu-Mureş.
Tot de curând, pe strada Budai Nagy Antal, un bucureştean de 50 ani, pe fondul neasigurării corespunzătoare la schimbarea direcţiei de mers spre stânga, a intrat în coliziune cu motociclul marca Wangye, condus de un bărbat, de 64 ani, care s-a angajat în efectuarea unei depăşiri neregulamentare. În urma accidentului, a rezultat vătămarea corporală uşoară a conducătorului motociclului.
Un alt accident recent a avut loc pe strada Voinicenilor, când un bărbat, de 45 ani, din Crăciuneşti, cu un autoturism Volkswagen pe fondul neasigurării la viraj la stânga, a accidentat uşor un motociclist, de 33 ani, din Voluntari, judeţul Ilfov, care se deplasa regulamentar cu motociclul.
În luna august, în zona complexului Fortuna din Tîrgu-Mureş, la intersecţia Bulevardului 1 Decembrie 1918 cu strada Pandurilor, s-a produs un grav accident de circulație, pe baza vitezei excesive şi a neacordării de prioritate, accident soldat cu victime.
În iunie, a avut loc un accident teribil, într-o intersecţie de pe Drumul European 60 (în apropiere de Tîrgu-Mureș): în urma impactului o persoană a murit, iar cel puţin cinci au fost rănite. Tirul era încărcat cu lăzi de bere, iar în mijlocul de transport se aflau mai mulţi călători.
Un accident rutier grav s-a produs miercuri, 25 iunie 2014, în Tîrgu-Mureș, în zona Cornișa, în imediata apropiere a Casei de Cultură „Mihai Eminescu”. O persoană de sex feminin, de 70 de ani, a fost lovită pe trecerea de pietoni de un autoturism marca Dacia, care nu i-a acordat prioritate.
Un alt accident s-a petrecut miercuri, 9 aprilie 2014, în jurul orei 10.30 pe strada Gheorghe Doja – una dintre cele mai circulate artere din Tîrgu-Mureș. Au fost implicate două autoturisme taxi și un vehicul particular. Mașinile au fost serios avariate, una dintre acestea ricoșând pe scuarul dintre benzile de circulație, însă nu au existat victime. Cauza impactului a fost viteza și nepăstrarea distanței corespunzătoare în mers față de autoturismul din față.
Luni, 23. 09. 2013, pe strada Voinicenilor, în municipiul Tîrgu-Mureş, P.L., de 32 ani, din localitatea Tâmpa, judeţ Mureş, în timp ce conducea un autoturism, pe fondul vitezei excesive, a pierdut controlul asupra direcţiei de mers şi a intrat în coliziune cu un pod, răsturnându-se. În urma producerii accidentului, o femeie care se afla în autoturism a fost rănită grav, iar conducătorul auto şi alţi doi pasageri au fost uşor răniţi.
Zona Luduș – Iernut, alte accidente mortale
În luna iunie 2014, pe DN 15 (E60), în localitatea Bogata, s-a petrecut un groaznic accident rutier, după ce un microbuz şcolar, cu remorcă, s-a ciocnit cu un tir. Una dintre persoanele implicate în accident și-a pierdut viața, iar alte nouă au fost rănite, conform informațiilor furnizate de reprezentanții Poliției Județene. Șoferul microbuzului (în care se aflau nouă persoane, între care mai mulţi copii) a pierdut controlul volanului într-o curbă la dreapta şi a intrat pe contrasens.
Tot în iunie, un bărbat a murit şi alte cinci persoane au fost rănite, în urma unui accident petrecut în dreptul localităţii Iernut, din judeţul Mureş. Purtătorul de cuvânt al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) Mureş, Mihai Gagyi, a declarat că accidentul s-a produs într-o intersecţie din Iernut, fiind implicate un microbuz, un TIR şi un autoturism. În urma accidentului, un bărbat din autoturism a murit, o femeie din microbuz a rămas încarcerată şi alte patru persoane au suferit traumatisme.
„În ziua de 13. 06. 2014, ora 13.33, pe DN 15 E60 la intersecţia cu DN 14A, în apropierea localităţii Iernut, un tânăr, de 22 ani, din Tîrgu-Mureş, în timp ce conducea o autoutilitară, pe fondul nerespectării semnificaţiei indicatorului „Cedează trecerea” nu a acordat prioritate de trecere, intrând în coliziune cu un autobuz, condus regulamentar de către un bărbat, de 64 ani, din oraşul Luduş.
În urma impactului, autobuzul a fost proiectat în semiremorca unui cap tractor, condusă regulamentar de un bărbat, de 39 ani, din judeţul Bacău.
În urma accidentului, tânărul, de 22 de ani, a decedat, o femeie de 47 de ani, din localitatea Petrilaca, judeţul Mureş a fost rănită grav şi alte trei femei pasagere în autobuz au fost rănite uşor.
Conducătorul autobuzului deţinea certificat de pregătire profesională şi efectua cursă regulată specială”, se arată într-un comunicat remis Punctul de IPJ Mureş.
Un alt accident rutier grav s-a produs în dimineața zilei de vineri, 6 iunie 2014, în zona localității Luduș. Într-o curbă deosebit de periculoasă, un TIR a ieșit în afara părții carosabile și s-a răsturnat, cauza incidentului fiind neadaptarea vitezei la condițiile de drum.
Și șoseaua din Saschiz e periculoasă
În august, în Saschiz a avut loc un accident în care au fost implicate două autoturisme şi s-a soldat cu trei victime, dintre care una a decedat, iar alte două au fost încarcerate. Înainte cu doar câteva zile, la Saschiz, două persoane, printre care un fost concurent al concursului MasterChef, şi-au pierdut viaţa şi un copil a fost rănit grav după ce maşina în care se aflau a intrat în plin într-un autocar. Accidentul rutier s-a produs pe fondul circulaţiei pe sens opus într-o curbă deosebit de periculoasă. În fapt, conducătorul unui autoturism a pătruns pe sensul opus de circulaţie şi s-a tamponat frontal cu un autocar, după care a fost proiectat într-un alt autoturism.
Alți morți la Reghin şi Andreneasa
La data de 14 iunie 2014, pe D.N15 E578, în localitatea Andreneasa, un bărbat, de 44 ani, din comuna Lunca Bradului, pe fondul vitezei excesive, a pierdut controlul asupra direcţiei de mers intrând în şanţul din partea dreaptă a drumului. În urma accidentului, conducătorul auto a decedat şi pasagerul aflat pe locul dreapta faţă a fost rănit uşor.
În ziua de 17 august 2014, în apropierea localităţii Gurghiu, s-a produs un accident în urma căruia un tânăr de 21 de ani a decedat, iar autorul a fugit de la faţa locului. Poliţiştii Biroului Rutier Reghin, cu sprijinul Postului de Poliţie Gurghiu, au identificat suspectul în cazul accidentului: un bărbat, de 49 ani, din Reghin.

Titi DÃLÃLÃU

print

Share