ONG-urile cer reglementarea filantropiei

andreia moraru alpha transilvanaCele 25 de organizaţii neguvernamentale care au participat, miercuri, la Târgu Mureş, la masa rotundă de promovare a iniţiativei legislative privind sprijinirea filantropiei în România prin deduceri fiscale pentru donatori, şi-au exprimat speranţa că aceste modificări legislative vor fi adoptate până vara viitoare. ‘Sperăm să avem o discuţie fructuoasă şi realistă, să reuşim să ne aducem contribuţia la ideile deja existente – şi anume o încurajare a sponsorizării, a legislaţiei sponsorizării şi de asemenea o lărgire a ariei pentru donaţiile individuale şi filantropia individuală. Cadrul existent încă nu şi-a atins, să zic aşa, capacitatea maximă. (…) Acum suntem într-o perioadă neclară, deoarece urmează campania electorală, se va forma un nou Parlament, care va avea evident urgenţe şi priorităţi suficiente. Noi sperăm totuşi până în vară, la parlamentare, să avem aşa ceva’, a declarat preşedintele Fundaţiei Alpha Transilvană, Andreia Moraru, unul dintre organizatori.

Moraru a spus că posibilitatea ca angajaţii să direcţioneze 2 la sută din impozitul pe venit către asociaţii şi fundaţii a fost utilizată în anul trecut de circa 1,6 milioane de salariaţi, din totalul de 4,5 milioane de salariaţi din economia românească şi că există un potenţial de creştere major.

În ce priveşte sponsorizarea, a spus Andreia Moraru, companiile nu folosesc în totalitate avantajele şi beneficiile pe care le au.

‘Noi insistăm pe ideea de a le capacita şi a le ajuta şi a le oferi un cadru legislativ cât mai accesibil pentru a creşte gradul în care oferă sponsorizări către asociaţii şi fundaţii. În ce priveşte sponsorizarea, se deduce, din impozitul pe profit, valoarea sponsorizării făcute, în limita a 20 la sută din impozitul pe profit datorat către stat şi 3 la mie, dar nu mai mult de 3 la mie, din cifra de afaceri. 3 la mie din cifra de afaceri înseamnă foarte puţin pentru companiile mici şi mijlocii şi atunci această facilitate este de fapt foarte restrictivă, pe o piaţă în care majoritatea sunt companii mici şi mijlocii. Una dintre propunerile care se vor discuta astăzi este să se crească la 6 la mie din cifra de afaceri posibilitatea unor astfel de sponsorizări către asociaţii şi fundaţii. Alte modificări sunt legate de direcţionarea a 2 la sută – nu numai salariaţii să facă, ci şi persoanele fizice autorizate’, a afirmat Morau.

Potrivit acesteia, Fundaţia Alpha Transilvană reuşeşte să atragă din donaţii şi sponsorizări circa 10 la sută din bugetul propriu.
‘Sperăm într-o îmbunătăţire continuă, deci aşa cum, în ce priveşte prevederea legată de 2 la sută, an după an sunt tot mai multe persoane care direcţionează 2 la sută din impozitul pe venit, tot aşa sperăm ca şi îmbunătăţirea cadrului legislativ să facă să fie totul mult mai prietenos şi încetul cu încetul, asociaţiile, organizaţiile şi fundaţiile să mizeze tot mai mult pe aceste sume de bani. Deja există o idee cadru care se dezbate şi eventualele completări se adaugă, urmând ca totul să se transforme într-o prevedere legislativă care să fie depusă la Parlament şi să intre în procedura de analiză şi de vot în Parlament’, arătat Andreia Moraru.

Preşedintele Fundaţiei Alpha Transilvană a precizat că după aderarea României la UE, în 2007, s-a intrat pe un trend descrescător în ce priveşte obţinere de fonduri din afară, întrucât donatorii internaţionali s-au retras, iar programul PHARE nu mai există, iar din acest motiv organizaţiile şi fundaţiile care dezvoltă servicii sociale în această zonă se confruntă cu serioase probleme financiare.

‘Zona aceasta filantropică poate fi o soluţie pentru aceste asociaţii şi fundaţii’, a precizat Andreia Moraru.

AGERPRES

print

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.