Saab continuă cu… avioanele

Divizia auto a renumitului producător suedez Saab a intrat oficial în faliment la sfârşitul anului trecut. În fiinţată în anul 1937, marca de automobile Saab a devenit renumită pentru calitatea, robusteţea şi siguranţa pe care o ofereau cumpărătorilor. Cel mai renumit şi cunoscut model, Saab 900, a fost comercializat în peste 1.000.000 de exemplare între anii 1974 şi 1994, timp în care au fost lansate două generaţii şi câteva face-lifturi. În 1997, se trece la denumirea de 9-3, respectiv 9-5 pentru limuzina mai mare. Poate vă interesează acum … când intră în manualele de istorie  care este…

… istoria mărcii Saab

Saab a fost înființată în anul 1937 şi face parte din grupul Svenska Aeroplan Aktiebolaget, o companie ce avea să devină răspunsul Suediei la eforturile de război ale părţilor beligerante din al doilea Război mondial. După război, în anul 1944, apare şi primul proiect de autoturism cu un coeficient aerodinamic de excepţie pentru anii de după război, 0,30. Proiectul se numea Saab 92001 şi a fost pus în producţie la uzina din Trollhattan, unde compania a rămas până în zilele noastre.  În anul 1949, iese prima maşină de pe linia de asamblare şi compania reuşeşte să vândă 20.000 de bucăţi până în anul 1955, când se revizuieşte modelul 92 şi se redenumeşte: 93, iar patru ani mai târziu apare modelul combi/break denumit 95.

Următorul model – 96 – scoate Saab la lumina reflectoarelor în toată Europa şi vinde 550.000 de bucăţi. Modelul 99 din 1968 se rupe definitiv de primul model (92) şi devine un succes de proporţii datorită inovaţiilor cu care intră în luptă cu modelele similare: parbriz curbat, spălătoare de faruri şi traverse în portiere contra impactului lateral, elemente considerate extrem de avansate la acea vreme.

  • În 1969, Saab s-a unit cu producătorul conaţional Scania-Vabis AB. Gama modelului 99 a fost lărgită în 1973 cu un model combi coupe, un tip de caroserie care avea să devină sinonim cu marca Saab. Automobilul cu numărul 1.000.000 avea să fie produs în 1976.
  • În 1978, longevivul model 99 era înlocuit cu modelul Saab 900. Acesta avea să devină unul dintre cele mai populare modele ale mărcii, fiind produse în total aproape un milion de exemplare.
  • A urmat epoca General Motors, care într-o oarecare măsură a stat şi la baza falimentului din 2011. În 1989, divizia de automobile a grupului Saab-Scania avea să devină o companie independentă. Saab Automobile AB era acum controlată de către General Motors şi Investor AB, iar General Motors avea gânduri mari cu producătorul suedez. În 1994, GM lansa un nou model 900, iar în 2000 achiziţionează întreg pachetul de acţiuni şi devine unic proprietar.
  • După lansarea unui nou model în 2003, pe o platformă comună cu Opel Vectra, GM intră într-o perioadă neinspirată şi propune câteva modele de Saab care erau în fapt modele europene şi/sau americane restilizate pe imaginea Saab. Dar piaţa, cumpărătorii foarte conştienţi de atuurile mărcii Saab au refuzat cocktailul GM.
  • În perioada 2003 – 2008 GM persistă în greşeli grave şi anunţă că Saab este de vânzare.
  • În 2009 Koenigsegg (Suedia), în 2010 Spyker (Olanda), în 2011 Panga Da şi Yougman (China) încearcă resuscitarea Saab, dar eşuează.

Falimentul

Ultimii veniţi, asiaticii ar fi avut puterea financiară să readucă Saab pe linia de plutire, dar GM, care deţine controlul asupra tehnologiei şi a platformelor tehnice de la Saab, s-a opus preluării pentru că ,,cele două companii sunt în regim concurenţial pe piaţa chineză cu GM”. Iar de aici până la anunţul falimentului a fost doar o formalitate.

Cristian Teodorescu

print
Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.