SMURD, bani privaţi aduşi în sectorul public

Existenţa Serviciului Mobil de Urgenţă, Reanimare şi Descarcerare i se datorează în mare măsură dr. Raed  Arafat. Acesta s-a luptat cu sistemul românesc de urgenţă de la acea vreme pentru implementarea unui nou model de a practica medicina de urgenţă. Acceptat de pompieri, SMUR, cum se numea la vremea respectivă, a ajuns să fie implementat la această oră în aproape toate judeţele din România. Despre SMURD, finanţarea sa şi acuze voalate, puteți citi în rândurile de mai jos.

 Începuturile

Potrivit istoriei publicate pe pagina oficială a SMURD Tîrgu-Mureş, în septembrie 1990, sub egida Clinicii de Anestezie Terapie Intensivă, a început experimentarea sistemului de urgenţă ce consta în transferul unui echipaj medical spitalicesc cu dotarea necesară la locul unde se afla pacientul aflat în stare critică, în vederea acordării unui asistenţe medicale de urgenţă calificate. Echipajul era condus de un medic pregătit în domeniul anesteziei şi terapiei intensive şi în domeniul medicinei de urgenţă. La aceasta fază a început noul serviciu, numit SMUR sau Serviciul Mobil de Urgenţă şi Reanimare, cu o singură maşina echipată pentru intervenţie rapidă. În anul 1991, SMUR a primit prima ambulanţă de reanimare, sub forma unei donaţii din Germania. În  octombrie 1991 a început o perioadă experimentală de 6 luni, echipajul SMUR fiind coordonat de Grupul de Pompieri Militari Mureş, un model care a funcţionat şi a fost implementat. În 1992, din partea localităţii norvegiene Sauda, SMUR a primit ambulanţe şi echipament medical de urgenţă. În 1993, cu sprijinul colegilor de la Serviciul de Urgenţă al Spitalului Regal din Edinburgh, SMUR şi-a amenajat prima cameră de reanimare, iar Brigada de Pompieri Strathclyde din Scoţia a donat prima autospecială de descarcerare Grupului de Pompieri Mureş. Modelul SMUR se extinde la Oradea şi Sibiu.

Elicopterul și dispeceratul

În 1997 s-a înfiinţat noul dispecerat comun între SMURD şi Serviciul de Ambulanţă al Judeţului Mureş. În 1998, a fost organizată o colectă publică în vederea achiziţionării unei noi ambulanţe de reanimare complet dotată. În anul 1999 s-a introdus în dotarea permanentă a SMURD un elicopter tip Allouette III. În anul 2000 au fost înfiinţate două echipaje de prim-ajutor în cadrul Pompierilor civili dotate cu defibrilatoare semiautomate, unul în comuna Ibăneşti fiind finanțat de Primăriile Ibăneşti, Hodac şi Gurghiu, iar celălalt în staţiunea Sovata, fiind finanţat de Primăria Sovata. În anul 2001 s-a deschis primul dispecerat integrat 112 care deserveşte Pompierii, Poliţia, Ambulanţa şi SMURD. Dispeceratul este finanţat de Primăria Municipiului Tîrgu-Mureş, împreună cu alte primării din judeţ şi cu Jandarmeria Română.

Surse de finanţare multiple

Finanţarea actuală a SMURD Tîrgu-Mureş este efectuată din următoarele surse: Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Tîrgu-Mureş, care asigură o parte din personalul medical, medicamentele şi materialele medicale; grupul de Pompieri Militari Mureş, care asigură conducătorii auto, sediu pentru echipajul de gardă, combustibilul şi întreţinerea ambulanţelor; donaţii din partea publicului şi a firmelor din judeţul Mureş; donații de materiale şi aparate din străinătate de la diferite organizaţii cu care SMURD sau Pompierii au relaţii de colaborare.

De asemenea, SMURD este susţinut şi din bugetele locale. „În 2011 am alocat aproximativ 1 miliard de lei vechi, din care o parte printr-o taxă specială percepută populației, iar restul de la bugetul local. Probabil aceeași sumă urmează să o alocăm și în 2012. Noi suntem foarte mulțumiți de cum funcționează. Am constatat că o ambulanță ajunge la cele trei comune din jur”, a spus Dan Vasile, primarul comunei Ibănești.

Momentan, primăria oraşului Luduş plăteşte sume de bani pentru susţinerea serviciului de la Iernut, serviciu în pericol să fie închis în 2010 din cauza subfinanţării. „Dar și noi am avut discuții avansate cu doctorul Raed Arafat pentru că urma să vină o ambulanță nouă pe un proiect și să vedem în ce măsură putem deschide un punct SMURD și la Luduș. Noi sprijinim serviciul și vă dați seama că niciodată n-am pus în balanță sănătatea oamenilor cu alt gen de interese”, ne-a spus Florin Urcan, primarul oraşului Luduș.

Fundația pentru SMURD

Din 2007, donaţiile şi sponsorizările pentru SMURD sunt colectate de Fundaţia pentru SMURD, a cărei preşedinte este dr. Raed Arafat. Membrii Comitetului Director al Fundaţiei pentru SMURD sunt: generalul locotenent Vladimir Secară, vice-preşedinte; inspector general, Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă, Adrian Diţă, Director Corporate Affairs, IRS Management Group, Frank Hajdinjak din partea grupului E.ON, omul de televiziune şi istoric Emil Hurezeanu, Alexandru Şerban, Senior Partner, Serban & Musneci Associates şi analistul pe probleme militare de la Antena 3, Radu Tudor.  În campania 2% din perioada 2010-2011 suma totală colectată de Fundaţia pentru SMURD a fost de 4.919.047,98 RON, o creştere de aprox. 86% faţă de campania 2009-2010.

Proiectele

Banii colectaţi de Fundaţia pentru SMURD au fost utilizaţi tot pentru serviciile de urgenţă SMURD din ţară, şi anume în peste 30 de proiecte: contractarea unui număr de 100 de ore de zbor „block time”, efectuate cu o aeronavă Piper Cheyenne III, dotată, din punct de vedere medical, cu echipamente şi aparatură medicală, în conformitate cu standardele europene şi compatibile cu cele existente în serviciile de medicină de urgenţă, sponsorizarea participării unui număr de 100 de studenţi, medici rezidenţi, asistenţi medicali, medici specialişti şi primari la EUSEM 2010, achiziţionarea echipamentelor medicale şi de instruire pentru dotarea noilor Centre de formare şi pregătire în descarcerare şi asistenţă medicală, îmbunătăţirea activităţii aeromedicale în zona de responsabilitate SMURD din judeţul Cluj şi Tulcea, prin dotarea acestei baze aeriene cu un rezervor metalic suprateran pentru alimentarea cu carburanţi, asigurarea finanţării din partea Fundaţiei pentru SMURD pentru Proiectul POSDRU „Profesionişti în intervenţia integrată la accidentele colective şi dezastre”, acordarea unui sprijin material familiei pompierului – sergent major, decedat în timpul intervenţiei pentru stingerea unui incendiu, achiziţionarea echipamentelor de protecţie pentru echipajele de prim-ajutor calificat SMURD din Miercurea Ciuc, Odorhei, Topliţa (SMURD Harghita) şi SMURD Orăştie, dotarea Centrului naţional de formare formatori cu echipamente de prezentare şi a ISU Horea Mureş cu un echipament necesar intervenţiei în anumite situaţii de urgenţă, Dotarea SMURD Mureş cu echipamente IT necesare administrării site-urilor de internet ale SMURD şi Fundaţiei pentru SMURD şi implementării unui sistem eficient de management al documentelor, dotare autospecială pentru medicul de urgenţă – donaţie Aliat MBO Group Tîrgu-Mureş, sprijin logistic în vederea unei bune desfăşurări a activităţii Centrului naţional de formare din cadrul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Horea” Mureş (ISU Mureş), completarea bazei materiale pentru instruire a Centrului naţional de training în medicină de urgenţă din cadrul UPU-SMURD Tîrgu-Mureş  şi multe altele.

Potrivit E-context, avem tot mai puţine autosalvări. Numărul acestora aproape s-a înjumătăţit din 1990 şi până în 2010. În 1990, numărul autosalvărilor se ridica la 4.170 de unităţi, a urcat uşor în următorii ani, pentru ca ulterior să scadă constant, astfel încât, în 2010, numărul lor să se situeze la 2.536 de autosalvări. O scădere de 40%!

În această săptămână, în Evenimentul Zilei, dar şi pe blogurile unor jurnalişti au apărut şi critici la adresa dr. Raed Arafat. Astfel, la adresa http://prisacariu.kamikazeonline.ro/2012/01/12/de-ce-nu-mi-e-simpatic-raed-arafat/, cititorii pot lectura un text publicat de Alina Moscalu în Academia Caţavencu. Aceasta arăta că un bun prieten al lui Raed Arafat a câştigat 11 milioane de euro de la Sănătate în 2008. Ministerul Sănătăţii Publice (MSP) achiziţiona ambulanţe, iar la licitaţie s-a înscris o singură firmă Deltamed SRL, care şi-a adjudecat contractul. „Deltamed a îndeplinit toate condiţiile din caietul de sarcini la milimetru. La propriu! În documentul cu pricina erau descrise exact maşinile pe care le poate livra sereleul din Cluj. Astfel, raportul lungime (9.500 mm) – înălţime (4.000 mm) – lăţime (2.550 mm) a fost respectat cu brio, fără a se depăşi nici măcar o miime de milimetru. Atâta că preţul oferit MSP a fost puţin umflat. Cel puţin aşa se înţelege, de exemplu, dacă analizăm oferta pe care a făcut-o aceeaşi firmă, Deltamed, altei firme care a solicitat un preţ pentru exact acelaşi tip de ambulanţă ca ministerul. În cazul privaţilor, preţul pe care l-au cerut clujenii a fost de 170 de mii de euro”, se poate citi în materialul citat mai sus.

Cam pe aceeaşi idee este construit şi materialul publicat în Evenimentul Zilei.

Majoritatea licitaţiilor pentru dotarea cu ambulanţe şi maşini de pompieri a SMURD au ajuns apanajul unui furnizor de echipamente medicale, Deltamed SRL Cluj Napoca, al cărui patron, Gogan Vasile, este un apropiat şi vechi prieten al lui Raed Arafat, fondatorul şi coordonatorul SMURD”, scriu jurnaliştii de la EVZ. Aceştia adaugă că Deltamed Cluj a livrat, în perioada 2007-2011, am­bu­lanţe, maşini de pompieri şi echipamente medicale pentru dotarea SMURD, dar şi a altor unităţi spitaliceşti, de peste 160 de milioane de lei. Într-un interviu publicat în revista 22, dr. Arafat a respins acuzaţiile. „Toate licitaţiile sunt făcute conform legislaţiei achiziţiilor publice. Pentru SMURD nu s-au făcut achiziţii la Ministerul Sănătăţii. Cele de Ministerul Sănătăţii sunt bazate pe standardele europene. Dacă luaţi caietul de sarcini vedeţi că acestea respectă întocmai standardele Uniunii Europene. Când este o comisie întreagă eu nu pot să-i spun că aşa vreau eu caietul de sarcini. Eu pot să propun acest lucru, dar toată comisia trebuie să fie de acord”, a precizat acesta.
Raed Arafat a explicat că Deltamed Srl este singura firma din România care modifică caroserii la ambulanţe la standarde internaţionale.

SMURD are 200 de echipaje. În 2007 – fiecare locuitor a contribuit cu 15 lei pentru cumpărarea de ambulanţe. În 2009 cu 3 lei, iar în 2011 cu aceeaşi sumă pentru achiziţia de ambulanţe şi a unui elicopter.

Lena Graur

print
Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.