Trei probleme general-europene ale educației

Se pare că învățământul nu e atât de diferit în alte țări pe cât se spune uneori. Sau cel puțin există multe asemănări. În ultima perioadă, în presa din Marea Britanie au apărut numeroase articole referitoare la învățământ.
Și acolo sistemul de învățământ se confruntă cu numeroase probleme financiare, după ce fondurile alocate de stat au fost reduse în ultima vreme. Probleme atât de mari încât în unele cazuri școlile n-au mai putut asigura gustarea pentru elevi, iar profesorii au pus mână de la mână pentru a putea plăti hrana copiilor proveniți din familii sărace.
Apoi, o discuție la modă este și acolo oportunitatea interzicerii utilizării telefoanelor mobile la școală. Deja în Franța, s-a creat legislație prin care se va interzice utilizarea acestora, nu doar în timpul cursurilor, ci și în timpul pauzelor.
Iar în Marea Britanie tot mai multe persoane susțin adoptarea modelului francez în această privință.
Cea mai gravă problemă generată de telefonul mobil în ceea ce privește învățământul este că starea de semi-atenție și întreruperea constantă generată de utilizarea telefonului tinde să degradeze capacitatea de atenție susținută. Iar studiile arată că simpla prezență a telefonului mobil dăunează atenției, chiar dacă acesta este în ghiozdan. Aceasta deoarece așteptarea momentului în care va fi utilizat telefonul creează prin sine numeroase momente de neatenție. Și nu este vorba doar despre neatenția de la ore generată de dorința de a folosi telefonul, ci și de faptul că acesta împiedică realizarea interacțiunilor sociale reale în timpul pauzelor.
Un alt aspect semnalat de presa engleză este că tot mai mulți elevi au probleme psihologice din cauza așa-numitului bullying, din cauza oboselii cumulate de-a lungul nopților pierdute pe calculator și pe rețelele sociale sau din cauza neînțelegerilor familiale. Astfel, rezultă comportamente neadecvate și violență la școală. Lucru pe care adeseori îl observăm și la noi în țară, chiar și numai prin exemplele din presă. Se pare că și în România cel puțin unul din zece elevi merge la psiholog din cauza depresiei sau a violenţei.
În concluzie, iată că probleme sunt peste tot. Important să se caute și soluții viabile.

Titi Dălălău

Comentează cu Facebook
Adaugă la favorite Legătură permanentă.

Comentariile sunt închise.