Turismul mureșean din prisma calității la cazare 

Turismul mureșean din prisma calității la cazare 

 

În Mureș sunt sute de pensiuni și hoteluri, precum și alte unități de cazare, de la două la cinci stele. Partea proastă este că nu toate unitățile de cazare respectă standardele în funcție de stelele pe care le poartă. De aceea, apar și clienții nemulțumiți care, dacă plătesc un ban pentru un anumit număr de stele se așteaptă să primească în schimb calitatea anticipată. La hotelurile de lux, cele mai multe reclamații vin în legătură cu: calitatea (slabă) a semnalului WIFi din hoteluri (pensiuni) – un aspect esențial având în vedere că, în prezent, mulți oameni au nevoie de conexiune la internet pentru serviciu, afaceri etc.; reclamații în privința calității mâncării, mai ales a micului dejun (se pare că în România micul dejun nemulțumește mulți clienți) – deși aici lucrurile pot fi interpretabile, în funcție de gusturile personale; este criticat raportul calitate – preț, semn că clienții consideră că plătesc prea mult pentru serviciile primite (această critică este aproape universală, atât la hotelurile de 3 stele, cât și la cele de 4 sau 5).

În rândurile următoare vă prezentăm un top al celor mai apreciate, precum și a celor mai puțin apreciate hoteluri și pensiuni din județul Mureș (Tîrgu Mureș, Sovata și Sighișoara), după cum reiese de pe unul dintre cele mai cunoscute site-uri de turism, booking.com. După cum se știe, pe booking.com turiștii au posibilitatea de a da un scor hotelului în care au stat, precum și a evidenția prin comentarii aspectele pozitive și cele negative. Clasificarea se face prin note de la 1 la 10. De la 1 – 3 clasificarea înseamnă: foarte prost; 4 – 5 prost; 6-7 OK; 8 – 9 bine; 10 superb.

Unitățile de cazare mureșene au un scor total, în general, de peste 7.

Se poate observa că există critici și comentarii negative și la hoteluri de 4 sau 5 stele. Iar la cele de 2 stele, acestea aproape că lipsesc cu desăvârșire. Explicația poate fi faptul că clienții care-și permit să stea la 4-5 stele sunt mai pretențioși.  Iar cei care stau la 2-3 stele nu strâmbă atât de des din nas. Dar, o altă explicație, menționată chiar de clienții hotelurilor de lux este că hotelurile de 4-5 stele adeseori nu respectă acest număr de stele, adică nu oferă confortul și dotările necesare… Apoi, probabil, clienții hotelurilor de lux sunt mai obișnuiți cu hotelurile și atunci au și motivele să fie mai critici în comparație cu oameni care, poate, nu călătoresc atât de mult…

Hoteluri mureșene, în topuri

Pe tripadvisor.com există „Top 25 hotel – România” pentru România, conform alegerilor turiștilor. În top sunt prezente două hoteluri din Tîrgu Mureș. Chiar pe locul întâi în top se situează Hotel Privo. Iar pe locul 12 se situează Hotel Plaza.

În 25 mai 2017 a avut loc cea de-a X-a ediție a TopHotel Tourism & Leisure Investment Conference în cadrul căreia s-a desfășurat Gala de premiere a celor mai bune proiecte din sectorul ospitalier.

In cadrul Galei TopHotel Awards au fost premiate cele mai bune și inovatoare proiecte și concepte din industria hotelieră, a ospitalității și de turism din România, in competiție fiind înscriși peste 300 de nominalizați la cele 5 categorii principale ale TopHotel Awards ( Hoteluri Business & Locații Conferințe, Agrement, Investiție, Turism, Cea mai bună realizare profesională).

În rândul premianților, apare și Hotel Privo la categoria Hotel of the year, 4 stars, not affiliated to an international chain, ocupând poziția a doua, după Kronwell Brasov Hotel.

Iar la nominalizări, la Hotelul anului – categoria 5 stele, neafiliat unuo lanț hotelier internațional a fost și Binder Bubi Sighișoara, precum și Hotel Plaza la Locația anului pentru conferințe și întâlniri de afaceri, alături de Hotel Privo.

Hoteluri de 5 stele, plusuri și minusuri

La cinci stele, pe booking.com am găsit doar două hoteluri din Mureș: Fronius Boutique Residence din Sighișoara și Plaza V Executive Hotel din Tîrgu Mureș. Fronius Boutique a obținut scorul de 9,5 din peste 200 de comentarii. Cele mai multe puncte le-a obținut pentru locație și personal, iar cel mai puține pentru Wifi gratuit și raport calitate – preț. Cele mai multe comentarii sunt pozitive, de genul: „Amplasare excelentă în cetate, model de primire și solicitudine, păstrarea arhitecturii originale, ambianța retro în toată locația, cu bun gust și migală. Mic dejun super”, după cum spunea, în iulie 2017, un vizitator – Aurora Enciu. De asemenea, Ciprian preciza: „Un hotel amplasat ideal, în chiar centrul Cetății Sighișoara, o cameră spațioasă atinsă într-un mod plăcut de patina timpului, un mic dejun de foarte bună calitate cu alimente preparate în bucătăria proprie – totul recomandă din plin acest hotel”. Desigur, există și opinii mai puțin favorabile, de exemplu vreo doi utilizatori au precizat că hotelul nu are condiții de cinci stele.

Hotelul Plaza are un scor din comentarii de 9,1. Cele mai multe puncte obținute pentru locație și curățenie, iar cele mai puține pentru raport calitate – preț și Wifi. Ultimul comentariu pozitiv, postat de Liviu, este următorul: „Am fost la această locație cu ocazia unui city break în Tîrgu Mureș. Serviciile sunt foarte aproape de celelalte hoteluri de 5 stele pe care le-am vizitat, dar luând în considerare necesitatea menținerii unui preț accesibil zonei, micile minusuri sunt de înțeles. Poziția este excelentă, chiar în centrul orașului, permițând acces rapid la majoritatea punctelor de interes. Aș reveni cu plăcere la acest hotel dacă voi mai vizita Tîrgu Mureș”.

Dar, în același timp, și el și alții contestă clasificarea de cinci stele: „Calitate wi fi slabă. Cu siguranță nu este un hotel de 5 stele! Micul dejun modest, dar ok! Pe timpul sezonului cald este recomandat o plasă la geam! Cred că mai necesită un mic update în camere!”. Alții au criticat faptul că uneori nu e liniște: fie din cauza sistemului de încălzire și aer condiționat, fie din cauza traficului auto, fie din cauza evenimentelor din restaurant.

Patru stele la Sovata, Sighișoara și Mureș…

În topul hotelurilor – pensiunilor de 4 stele din Mureș sunt cele din Sighișoara și Sovata.

Începem cu Sovata…

Vila Silvia din Sovata are cel mai mare punctaj dat de vizitatorii de pe booking.com la categoria patru stele: „Hotelul este foarte bine gândit și toate detaliile au fost luate în considerare. Nu există niciun colțișor care să nu fi fost analizat înainte de execuție, astfel încât a devenit elegant și perfect funcțional. Astfel de proprietăți sunt foarte rare… Am călătorit mult, în segmentul 3-5 stele și doar o singură dată am mai întâlnit un astfel de hotel, în care este recomandat să-ți reamintești codul bunelor maniere înainte de a pleca de acasă.

Pe scurt, foarte bun, personal educat si amabil, mic dejun excelent, curățenie desăvârșită” – ultimul comentariu, postat de Adrian în 30 august.

Vila Silvia are scor excelent (9,8) la majoritatea categoriilor: curățenie, confort, locație, personal. Punctajul cel mai scăzut e la Wifi gratuit și raport calitate – preț.

Comentariile negative sunt foarte puține, câteva făcând referire la îmbunătățirea condițiilor de la micul dejun.

Hotelul Pacsirta Sovata are un scor datorat comentatorilor de 9,6 de puncte. Raportul calitate preț a primit cele mai puține puncte – 8,9. Printre comentariile pozitive, Marius Sorin preciza: „Mic dejun excelent, servire ireproșabilă, personal foarte amabil, curățenie, confort, mobilier de calitate, amplasare foarte bună, parcare mare, semnal WI-FI foarte bun”.

Câțiva clienți au reclamat lipsa aerului condiționat.

Pe locul trei în Sovata e Pensiunea Speranța, cu 9,4 puncte. Cel mai puțin apreciate sunt facilitățile – 8,8 puncte. În general, cei care au comentat au lăudat totul, cu vreo două excepții care contestau micul dejun.

Ultimele trei locuri din Sovata la patru stele, pe booking.com, sunt deţinute de Danubius Health Spa Resort (7,9) și Pensiunea Szandy (8,6). La Danubius Health Spa Resort, Wifiul, raportul calitate preţ şi confortul suntcele mai criticate. Ştefan, la sfârşitul lui august 2017 preciza: „Interiorul hotelului m-a dus cu gândul la perioada comunistă… un pic „coafat” să pară fresh… mocheta din restaurant mizerabilă”. Iar ca aspecte pozitive: „Poziția hotelului, priveliștea, spa ul, micul dejun”.

La Szandy, Liliana din Marea Britanie menţiona atât aspecte negative, cât şi pozitive: „Minusurile nu au afectat experiența frumoasă pe care am avut-o în acest sejur, dar acestea trebuie menționate. Nu mi-a plăcut mirosul urât din baie, lipsa uscătorului de păr, a prăjitorului de pâine și monotonia micului dejun. Cantitativ mai mult decât suficient, dar calitativ se putea și mai bine.

Mi-a plăcut amplasarea extraordinară a vilei, un peisaj mirific. Camera mobilată cu bun gust, terasa mare. Internet de mare viteză, televizor și frigider în cameră. Curățenie exemplară. Oamenii foarte drăguți și amabili, spațiul de relaxare confortabil, loc de parcare. Am fost bine primiți de către gazde, ne-am simțit în centrul atenției și recomand cu căldură această pensiune”.

Sighișoara

Casa Savri din Sighișoara are un punctaj de 9,6 din comentarii, fiind foarte apreciată pentru curățenie, locație și personal. De menționat că niciunul dintre servicii nu a primit un scor mai mic de 9,3, la minim situându-se Wifi-ul gratuit și raportul calitate – preț. Ultimul comentariu pozitiv (postat de George Toader), din august, menționa: „Trebuie să remarc excepționala atenție pentru detalii și curățenia impecabilă. Totul, dar absolut totul, este la locul potrivit, armonios gândit și aplicat, de un bun-gust cum rar am întâlnit la o locație de cazare fără rang de hotel. Absolut nimic nu te agresează nici vizual, nici sonor, nici olfactiv, nici măcar disponibilitatea și serviabilitatea personalului, care este de un calm… Într-un cuvânt: jos pălăria! Faptul că din interiorul locație se urcă direct în Cetate, este încă un plus, dacă mai era necesar”.

Comentariile negative cam lipsesc, unii făcând referire la un scârțâit al podelelor, dar explicabil prin structura de lemn a casei.

Cu același punctaj din comentarii a fost răsplătită și Carolina House. Curățenia este cea mai apreciată, primind 9,9 puncte. Wifi gratuit, e cel mai puțin apreciat, cu 9,2 puncte. După cum e de așteptat, și în acest caz întâlnim aproape doar comentarii pozitive.

Casa Georgius Krauss din Sighișoara are o medie de 9,4 puncte. Cele mai bine cotate aspecte sunt locația și curățenia, iar cele mai puține puncte, 8,9, au fost alocate pentru WIFi gratuit.

Spre finalul clasmanentului este un hotel cu un scor destul de bun –  8,6 – DoubleTree by Hilton Hotel. Oamenii contestă în primul rând raportul calitate –  preţ, dar şi amabilitatea personalului (deci lipsa de amabilitatea în anumite cazuri), apreciind în schimb dotările.

Tîrgu Mureș

Vila Csonka, patru stele, parte a Hotelului Privo din Tîrgu Mureș are un punctaj de 9,4. Cele mai puține puncte le-a primit pentru raportul calitate – preț – 8,9 puncte. Marcel remarca aspectul inedit: „vila, grădina , amenajarea interioară o combinație surprinzătoare între modern și clasic”.

9,3 puncte a obținut Pension Atlantic din Tîrgu Mureș. În mai 2017, un client descria: „Grădina de vară este ceva de vis; amenajată cu foarte, foarte mult bun gust oferind fiecărei mese senzația de exclusivitate. E practic o livadă de cireși și alți pomi fructiferi transformată în terasă. Personalul foarte foarte amabil cum sunt toți ardelenii, domnul de la recepție ne-a ajutat chiar să cărăm bagajele. Am rezervat două camere și am cerut să fim la același etaj și pentru că nu mai aveau ne-au dat o cameră și un apartament fără să ne taxeze extra. Mâncarea excelentă, recomand gulașul de vită; porția e uriașă iar ciorba de burtă… n-am mâncat alta mai bună nicăieri”. Câțiva clienți au reclamat izolarea fonică a clădirii: „Chiar cu geamurile închise se auzea tot ce se discuta pe terasă, iar seara auzeam mașinile care treceau pe stradă”.

Pe locul 3, cu 9,2 puncte, sunt situate Plaza V Hotel și Hotel Privo. La Plaza, clienții apreciază locația, curățenia și mâncarea. Unii critică parcarea și zgomotul care apare uneori din cauza unor evenimente sau a traficului.

La Privo apar comentarii de genul „Excelent din toate punctele de vedere. Restaurantul este unul dintre cele mai bune din România, iar servirea se face la cel mai înalt profesionalism. O locație de nota 10 cu oameni de nota 10. Vă mulțumim pentru tot” . Dar și unele negative: „Dotările SPA-ului pot fi îmbunătățite. O mică problemă cu cabina de duș, slab etanșeizată, scurgeri către vasul WC”. Cei de la Privo sunt interesați de părerile clienților și răspund pe booking.com în genul: „Vă mulțumim pentru experiența împărtășită și vă mai așteptăm și la următoarea vizită în Tîrgu Mureș. Cu stimă, Lucia Fulop, Rooms Division Manager”.

La patru stele, cele mai mici scoruri pe booking le-au obținut în Tîrgu Mureș pensiunile La Cupola (7,2), Noroc și fericire (7,9) și Vila Monica (8,0). În ceea ce privește La Cupola clienții critică cel mai mult  WIfi-ul, confortul și facilitățile. Personalul este cel mai apreciat aspect, obținând un scor de 7,9.

„Noroc și Fericire” este apreciată mai ales pentru Wifi-ul gratuit, locație și personal, iar cele mai criticate sunt curățenia și facilitățile. În comentarii clienții apreciază personalul și foarte mulți camerele și curtea, dar există unele critici la adresa micului dejun.

Cele mai mici punctaje Vila Monica le-a primit pentru Wifi și raport calitate preţ. Ultimul comentariu menţiona: „O priză în plus ar fi utilă, iar mini-frigiderul nu părea funcțional.

Am apreciat în mod deosebit locația, decorațiunile interioare și faptul că am avut aer condiționat în cameră. Personalul a fost discret și amabil”.

Mai puține stele, mai puține critici. Trei

Sighişoara are cele mai bine cotate pensiuni şi restaurante de trei stele. Astfel, cu un scor de 9,8 Pensiunea casa Richter excelează prin curăţenie, personal, facilităţi. Pe booking, doar comentarii pozitive de genul „gazda a fost amabilă și prietenoasă de la început până la sfârșit. Pensiunea este bine întreținută: camera foarte curată și dotată cu tot ce trebuie. De asemenea, în curtea pensiunii există o mică terasă ideală pentru a servi micul dejun sau pentru a sta seara la aer curat ”.

În imediata apropiere, ca scor, cu 9,7 Casa Vânătorului are un personal apreciat cu 10 puncte. Doar comentarii pozitive, de exemplu cel din 15 august 2017: „ Mai rar așa cazare în România!!!!! Vila amintește de cele mai cochete și dotate pensiuni din Bavaria, în plus are căldura umană a gazdelor, care te face să te simți de la bun început ca între prieteni. Există o dorință de perfecțiune a gazdelor, o bucurie a detaliilor, care te farmecă de la bun început. Casa superbă, curtea mare cu foișor, facilitățile și din nou finețea și ospitalitatea gazdelor, ne vor face să revenim aici și să recomandam tuturor această pensiune. Nota 10 este minimă!!!!”.

La fel de apreciată, cu 9,6 puncte, este Pension am Schneiderturm.

În schimb, Pensiunea San Gennaro este cel mai rău clasată din Sighişoara, pe booking.com, cu 7,4 puncte din comentarii. Unul dintre cele mai recente comentarii, din august preciza: „Un pat nu era schimbat, lipsea telecomanda de la televizor, s-a întârziat 30 min cu predarea camerei conform programului de check-in al pensiunii și am comunicat foarte greu cu personalul – era un singur băiat care făcea de toate. Curățenia în toată pensiunea lasă de dorit.

Camera foarte frumos decorată și foarte mare. Baia la fel foarte mare cu cadă pe colț. Locația este minunată, exact în piața din interiorul cetății și cu o priveliște mirifică, direct în piață”.

Urmează Pension Chic cu 7,8 puncte. La începutul anului 2017 Miruna surprindea câteva aspecte negative: „un frigider în cameră ar fi fost bun, însă tavanul era lăsat într-o parte și te puteai lovi foarte ușor în prima noapte a fost puțin rece în cameră. Iar ca aspecte pozitive: „foarte curat, cameră luminoasă, personal ok, scara dinspre recepție spre camere foarte interesantă, în spiritul orașului amplasarea foarte bună (vizavi de gară, dar și aproape de centru) există și loc de servit masa raport calitate-preț foarte bun”.

Sovata și Tîrgu Mureș

În Sovata, Pensiunea Lorincz are un scor de 9,6, pe booking.com. Comentariile sunt laudative la adresa dotărilor, fiind criticat doar accesul mai dificil spre mansardă.

Pension Klarissa, cu scorul 9,4 are parte doar de comentarii pozitive. Tot în Sovata, cu acelaşi scor de 9,4 se situează Pasager House.

În Tîrgu Mureş, cel mai bun punctaj la trei stele îl are Villa Helvetia – 9,4. În aprilie 2017, un comentariu cuprindea atât aspecte negative, cât şi pozitive: „amplasarea nu este tocmai bună, am avut parte de un „ceas deșteptător” inedit = câinele de la casa vecinilor pensiunii – pernele nu sunt tocmai confortabile, sunt foarte subțiri, cam sărace în puf și pene.

Personalul foarte amabil, în special doamna care servește micul dejun clienților – mic dejun foarte bun – camera foarte spațioasă, la fel și baia – wifi foarte bun – foarte multe prosoape la dispoziție în baie – pat confortabil – raportul preț – calitate bun”.

Pe locul doi în Tîrgu Mureş, cu 9,2 puncte, e Pensiunea Kenza. O singură menţiune negativă, referitoare la iluminatul pe terasă, în rest doar comentarii pozitive.

Apoi, Pensiunea Ana Maria cu scorul 8,8. „Pensiunea este o casă veche foarte bine întreținută și are un farmec aparte. Parcarea este asigurată într-un garaj / curte peste drum, închisă, în siguranță. Personal binevoitor și ospitalier, nu am nimic de reproșat. Micul dejun excelent”, spunea Ştefan în luna iunie 2017. Chiar dacă comentariile negative nu lipsesc, acestea sunt foarte puţine: „Puțină curățenie mai mare nu ar strica, iar o evaluare mai atentă nu ar strica, sunt probleme cred în fiecare cameră! Ex: baia, uși care stau să cadă… Mirosul din toată pensiunea, miros de mâncare… Praf neșters!”.

Cel mai rău clasat în Tîrgu Mureş este Black Lord Hotel cu un scor din comentarii de 6,9. Comentariile negative se îmbină cu cele pozitive: „Este un hotel modest, dar cu un preț corect. Cele două fete de la recepție au fost foarte amabile și sunt peste nivelul hotelului”, spunea Costi Ionescu în 2016.

Hotel Ciao a primit 7,4 puncte, la facilităţi şi confort primind doar 7.

Iar Hotelul Continental a obţinut 7,6 puncte. Cu toate acestea, există foarte multe comentarii pozitive, iar cele negative nu sunt foarte grave. De menţionat că cei din conducerea hotelului au răspuns tuturor comentariilor negative, dar şi celor pozitive.

Două stele

Și la două stele domină tot hoteluri și pensiunile din Sighișoara și Sovata.

Casa Steluța din Sighișoara are un punctaj de 9,9 fiind foarte apreciată pentru ospitalitatea gazdelor, pentru curățenie și facilități. La sfârșitul lunii august, Demian Brenciu scria: „Seriozitatea, curățenia, primirea și în topul clasamentului calitatea oamenilor care reprezintă această proprietate: Sebastian cu soția, alături de părinții lui care sunt niște oameni deosebiți. Mulțumim și pe această cale acestor oameni pentru confortul pe care ni l-au creat prin conversațiile avute și pentru ospitalitatea dumnealor. Vă dorim clienți pe măsură și turism de calitate! Ps. Confortul saltelelor și țuica de Maramu de nota 10+”. Comentarii negative nu am întâlnit.

Tot în Sighișoara Pensiunea Cristina și Pavel are punctajul 9,4. Deși confortul a obținut scorul cel mai mic, nu am putut vedea nici un comentariu negativ.

Apoi, urmează pensiunea Citadela, cu 8,9 puncte. Încep să apară și comentariile negative, alături, desigur, de cele pozitive: „Accesul se face pe străduțe pietruite destul de înguste, parcarea se face cât mai lipit de clădire. Nu spun că prețul ar fi unul exagerat, dar nu ar strica să fie cu o idee mai mic.

Amplasată într-o zonă liniștită, singurul lucru „deranjant” ar putea fi ocazionalele serenade nocturne. Aer curat, personal foarte prietenos, totul pentru a te simți cât mai liniștit”, remarca Păcurariu.

În Sovata Cabana Bavaria domină topul la două stele cu 9,6 puncte. Apoi Casa Ildiko are scorul 9,2. La niciuna dintre acestea clienții nu au avut obiecții.

Cabana Feher din Sovata a obținut scorul 9,2. Clienții au acordat puncte mai puține pentru WIFi și pentru curățenie.

Vasile DANCEA

print

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.