Zbor „în ceață” (d)inspre Mureș

aeroport, targu muresAeroportul „Transilvania” este un subiect controversat. Unii îl critică, spunând că nu face faţă concurenţei celorlalte aeroporturi din Transilvania, alţii îl apără, spunând că este vital pentru judeţul Mureş şi pentru unele judeţe învecinate, fiind un punct strategic în centrul ţării. De curând, Aeroportul a câştigat o luptă: Curtea de Apel Piteşti a hotărât că taxele aeroportuare aprobate de Consiliul Judeţean Mureş prin hotărârea 83 din 2012 sunt legale. În plus, numărul de pasageri continuă să crească… Care este situaţia Aeroportului Tîrgu-Mureş, într-o perioadă în care concurenţa cu Aeroportul Cluj Napoca este tot mai acerbă, citiţi în rândurile care urmează…

„Permanentă dezvoltare”…

Pentru a afla câteva date despre situaţia actuală a Aeroportului, am adresat întrebări conducerii acestuia. Vă prezentăm în continuare, întrebările, cu răspunsurile date săptămânalului Punctul, de Vladimir Vasilescu, Preşedintele Consiliului de Administraţie al Aeroportului, într-un document întocmit de Monica Hărmănescu, referent Relații Publice.

Reporter: Sunt prevăzute noi investiţii în viitorul apropiat, la Aeroport?

Vladimir Vasilescu: Aeroportul „Transilvania” se află în permanentă dezvoltare pentru asigurarea unor servicii aeroportuare de calitate în condiţii de maximă siguranţă, în prezent fiind în curs de executare lucrările de extindere și copertare a fațadei sudice a Aerogării, iar pe parcursul acestui an se vor realiza investiţiile prevăzute în Bugetul de Venituri şi Cheltuieli, aprobat de Consiliul Judeţean Mureş, prin Hotărârea 44, din 28 martie 2013.

…38 milioane de euro…

Rep.: Anul acesta Aeroportul Internaţional „Transilvania” Tîrgu-Mureş a depus o cerere de finanţare în cadrul Programului Operaţional Sectorial „Transport” 2007-2013 Axa Prioritară 2 – Modernizarea și dezvoltarea infrastructurii naţionale de transport în scopul creării unui sistem naţional de transport durabil, pe domeniul major de intervenţie. Care este stadiul acestui proiect, care vizează extinderea pistei?

vladimir vasilescuV.V.: Cererea de finanţare în cadrul Programului Operaţional Sectorial ,,Transport” 2007-2013, Axa Prioritară 2 – Modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii naţionale de transport în afara axelor prioritare TEN-T, în scopul creării unui sistem naţional de transport durabil, pe domeniul major de intervenţie – 2.4 – Modernizarea și dezvoltarea infrastructurii de transport aerian, care se adresează tuturor administraţiilor aeroporturilor de categoria D, din România, respectiv aeroporturile cu un trafic anual sub 1 milion de pasageri înregistrat în ultimii 2 ani, a fost depusă de Aeroportul Internaţional „Transilvania” Tîrgu-Mureş în septembrie 2011. Proiectul cu finanţare europeană, în valoare de peste 38 de milioane de euro se află în faza finală de evaluare şi vizează extinderea pistei de decolare-aterizare şi a platformei de operare pentru aeronave, inclusiv instalaţiile aferente şi modernizarea instalaţiilor de balizaj. Proiectul urmărește modernizarea Aeroportului „Transilvania” Tîrgu-Mureş, în vederea promovării unui transport durabil, în condiţii de siguranţă şi eficienţă, pentru persoane şi mărfuri, servicii la standarde europene (mai exact, conform informaţiilor obţinute de ziarul Punctul în trecut, se doreşte extinderea pistei de decolare-aterizare la 3.600 de metri, unică de acest fel în Transilvania n.r.).

Programul de iarnă a tăiat câteva zboruri

Rep.: Anul acesta au fost sau vor fi retrase curse aeriene? Daca da, pentru ce motiv?

V.V.: Anul acesta, la Aeroportul Internaţional „Transilvania” Tîrgu-Mureş au fost introduse destinaţii internaţionale noi, către München, Frankfurt şi Bologna operate de compania aeriană Wizz Air, respectiv Bruxelles şi Pisa, odată cu demararea colaborării cu operatorul aerian irlandez Ryanair. În mod obişnuit, odată cu trecerea la programul de iarnă companiile aeriene decid în funcţie de politica proprie de management să renunţe la câteva zboruri sau să reducă frecvenţa săptămânală de operare. În cazul Aeroportului din Tîrgu-Mureş operatorul aerian Tarom, care în prezent efectuează cursa aeriana internă Tîrgu Mureş – Bucureşti şi retur, cu o frecvenţă de trei zboruri săptămânale a înştiinţat conducerea Aeroportului „Transilvania” că odată cu introducerea programului de iarnă va renunţa să mai opereze această destinaţie, din motive comerciale.

În acelaşi timp, tot din motive comerciale, operatorul aerian Wizz Air renunţă să opereze pe durata programului de iarnă destinaţiile Barcelona şi Bologna, care în prezent sunt efectuate cu o frecvenţă de două zboruri săptămânale. Ryanair ne-a înştiinţat că pe perioada programului de iarnă Bruxelles rămâne singura sa destinaţie operaţională şi deocamdată nu se va mai efectua zborul către Pisa, operat în prezent de două ori pe săptămână. Precizăm că, aceste modificări nu sunt permanente şi se fac eforturi din partea Conducerii Aeroportului „Transilvania” pentru introducerea de noi destinaţii, astfel încât să avem o ofertă cât mai variată pentru pasagerii zonei deservite de aeroportul nostru.

Autobuze şi pasageri

Rep.: Se preconizează contractarea de noi curse aeriene?

V.V.: În permanenţă factorii de decizie ai Aeroportului „Transilvania” Tîrgu-Mureş poartă discuţii atât cu actualii parteneri (Wizz Air şi Ryanair) pentru dezvoltarea de rute noi, cât şi cu alte companii aeriene pentru a creşte numărul destinaţiilor şi implicit numărul de pasageri deserviţi. În acelaşi timp, pentru a facilita transportul pasagerilor noştri către Aeroportul „Transilvania” conducerea regiei face demersuri pentru introducerea unor autobuze de transport public în comun, care să asigure periodic o legătură eficientă între Aeroport şi municipiul Tîrgu-Mureş.

Rep.: A crescut numărul de pasageri în perioada ianuarie – iulie 2013 față de aceeași perioadă a anului trecut?

V.V.: Având câteva destinaţii noi, a crescut, faţă de anul trecut, în mod evident şi numărul pasagerilor deserviţi. Astfel, până la data de 20 august 2013 Aeroportul din Tîrgu-Mureş a deservit 226.364 pasageri (şi 4356 infanţi, copii cu vârsta de până la 2 ani), faţă de doar 197.864 pasageri (3698 infanţi) deserviţi în aceeaşi perioadă a anului trecut.

Tîrgu-Mureş vs Cluj Napoca

Rep.: Cum vedeți viitorul Aeroportului Transilvania, în condițiile rivalității cu Aeroportul Cluj-Napoca și a dificultăților economice actuale?

V.V.: Aeroportul Internaţional „Transilvania” Tîrgu-Mureş nu are altă alternativă decât să se dezvolte, să crească gradual numărul pasagerilor deserviţi, să dezvolte destinaţii noi de zbor şi să îşi îmbunătăţească dotările şi infrastructura. Nu aş cataloga ca şi rivalitate relaţia dintre noi şi celelalte două aeroporturi din apropierea noastră, cel din Cluj-Napoca şi Sibiu, ci mai degrabă o competiţie care ne ajută pe toţi să ne dezvoltăm, să ne îmbunătăţim oferta. După cum ştiţi, cea mai mare creştere a numărului de pasageri deserviţi de Aeroportul nostru a avut loc în cursul anului 2011, când s-au înregistrat 257.403 pasageri, faţă de 2010 când au fost doar 74.362 pasageri, în cursul acestui an până în data de 20 august 2013 avem deja 226.364 pasageri deserviţi. Cifrele vorbesc de la sine, suntem în permanentă dezvoltare, suntem un aeroport care ne-am consacrat pentru serviciile noastre oferite în conformitate cu standardele europene în domeniu, la preţuri mici, astfel încât să fim atractivi şi pentru companiile aeriene şi să venim şi în întâmpinarea nevoilor pasagerilor noştri din regiunea deservită, un areal geografic de 24.750 km, cu o populaţie de aproximativ 2,6 milioane de locuitori, o zonă în care pe lângă judeţul Mureş intră şi judeţul Harghita şi o parte din judeţele Covasna, Braşov, Alba şi Bistriţa, care nu au aeroporturi în zona lor administrativă.

Proiect de cercetare cu finanţare europeană

O altă dovadă a implicării conducerii Aeroportului în dezvoltarea acestuia este faptul că, de anul acesta, Aeroportul Internaţional ,,Transilvania” Tîrgu-Mureş, alături de renumitul Aeroport Schiphol din Amsterdam, face parte dintr-un proiect de cercetare finanţat de către Comisia Europeană în cadrul PC7 – Program – Cadru pentru cercetare al Uniunii Europene, împreună cu aeroporturile din Madrid şi Viena, al cărui buget total este de 2,6 milioane de euro, durata de realizare a cercetării fiind de 36 de luni.

Proiectul îşi propune reducerea duratei călătoriei aeriene ,,din ușă în ușă” din orice colţ al continentului european în cealaltă parte a acestuia, la mai puţin de patru ore, până în 2050. Conceptul de călătorie ,,din ușă în ușă” se referă la timpul necesar pentru a ajunge din orice colţ al Europei, ieșind de pe ușa casei, în cealaltă parte a bătrânului continent, până la uşa hotelului, de exemplu. Studiul de cercetare elaborat în cadrul proiectului îşi propune identificarea tuturor măsurilor necesare, pentru ca durata unei astfel de călătorii să fie redusă la mai puţin de patru ore, până în anul 2050. Pe lângă reducerea timpului de deservire al pasagerilor şi aeronavelor, un obiectiv important al proiectului de cercetare este reducerea costurilor de operare al aeroporturilor, până la 90%, faţă de nivelul actual.

Taxe legale

Precum am amintit şi la începutul articolului, taxele aeroportuare aprobate de Consiliul Judeţean Mureş prin hotărârea 83 din 2012 sunt legale, lucru decis de curând, de Curtea de Apel Piteşti prin decizie irevocabilă. Instanţa din Argeş a respins recursul formulat de Consiliul Judeţean Cluj în privinţa finanţării din bugetul judeţului Mureş a zborurilor aeronavelor scutite de la plata tarifelor aeroportuare de pe Aerogara „Transilvania” din Tîrgu-Mureş. În reclamaţia depusă de CJ Cluj, se cerea instanţei suspendarea executării Hotărârii nr. 83/2012 a Consiliului Judeţean Mureş privind aprobarea unor măsuri de operare pe „Aeroportul Transilvania”, mai exact de suportare a unor taxe aeroportuare de la buget.

„Prin această decizie s-a respins ca irevocabilă cererea de suspendare a executării HCJ Mureş nr. 83/2012 şi are ca efect pe lângă confirmarea legalităţii taxelor aeroportuare aprobate de către Consiliul Judeţean Mureş şi posibilitatea funcţionării în condiţii adecvate a activităţii Regiei Autonome „Aeroportul Transilvania” Tîrgu-Mureş. Iniţial, cauza privind suspendarea executării HCJM nr. 83/2012 privind aprobarea unor măsuri de operare pe R.A. „Aeroportul Transilvania” Târgu-Mureş (taxe aeroportuare) a fost înregistrată la Tribunalul Cluj”, se arată într-un comunicat de presă al CJ Mureş.

Însă nu am putut afla şi părerea preşedintelui Consiliului Judeţean Mureş, Ciprian Dobre, referitoare la subiectul Aeroportul „Transilvania”, nici prin intermediul e-mailului, nici prin telefon, fiindcă nu am primit niciun răspuns până la închiderea ediţiei. Aceasta, în condiţiile în care am obţinut răspuns inclusiv şi de la Bucureşti, de la Armand Petrescu, directorul general al Autorităţii Aeronautice Civile Române. Acesta nu a comentat rivalitatea dintre Aeroportul „Transilvania” şi alte Aeroporturi din Ardeal, însă a precizat că „în prezent, Aeroportul Tîrgu-Mureş este autorizat în conformitate cu reglementările aeronautice civile în vigoare”.

Vasile Dancea

print
0 comments on “Zbor „în ceață” (d)inspre Mureș
  1. Dospinescu Gabriela Veronica spune:

    AVEM NEVOIE DE AEROPORTUL NOSTRU, TIRGU MURES

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.