Autostrada Transilvania, cronica unui eșec așteptat : Compania de Drumuri ratează din nou, atribuirea contractului pentru lotul cu viaductul început de Bechtel
Autostrada Transilvania, cronica unui eșec așteptat : Compania de Drumuri ratează din nou, atribuirea contractului pentru lotul cu viaductul început de Bechtel

Autostrada Transilvania, cronica unui eșec așteptat : Compania de Drumuri ratează din nou, atribuirea contractului pentru lotul cu viaductul început de Bechtel

Compania de Drumuri încă nu are un contract semnat pentru lotul Suplacu de Barcău-Chiribiș, un tronson cu o lungime de 26 km. care include viaductul început de Bechtel la Suplacu de Barcău (1,6 km.) Practic, la aproape doi ani de la lansarea licitației, CNAIR este departe de a finaliza procedura de achiziție, ba chiar demersurile pentru anularea licitației sunt contestate de constructorul Selina care a contestat descalificarea ofertei, potrivit Asociației Pro Infrastructură.

Patru licitații pentru lotul Suplacu de Barcău-Chiribiș

Acest lot de pe Autostrada Transilvania este oglinda neputinței din transporturi, începând cu contractul Bechtel, continuând cu rateurile Corsan în 2016 și Construcții Sibiu în 2019 respectiv procedura actuală, a patra, lansată în decembrie 2020, deci acum aproape doi ani. Însă problemele lotului Suplacu de Barcău – Chiribiș cu o lungime de 26 kilometri nu au apărut în mandatul ministrului Grindeanu, ci sunt mai vechi. Astfel, în urmă cu un an, Comisia de Evaluare din CNAIR decidea anularea licitației pentru că cele patru oferte (Erbașu, Selina, Rizzani și Erg Inșaat) sunt neconforme, soluție infirmată, însă la vârful Companiei de Drumuri. Ulterior, în 2022, după continuarea procedurii, lotul câștigat de Erbașu a intrat în tăvălugul contestațiilor, CNSC și CAB răsturnând deciziile Companiei de Drumuri, după cum Economedia a scris aici. În Sistemul Electronic de Achiziții Publice SEAP, termenul de evaluare pentru lotul câștigat inițial de Erbașu este 5 septembrie (depășit) licitația figurând „în desfășurare”.

Asociația Pro Infrastructură acuză Compania de Drumuri de lipsă de transparență pentru a-și ascunde eșecul de a finaliza lotul început de Bechtel acum mai bine de 15 ani : ,,Anularea licitației contestată, dar CNAIR tace mâlc. Responsabilii CNAIR au anulat în 26.07.2022 procedura de achiziție pe Autostrada Chiribiș-Suplacu de Barcău, probabil stabilind un record mondial negativ: un lot de autostradă licitat de 4 ori. Telenovela incredibilă se prelungește. Asocierea Trameco-Drum Asfalt (grupul Selina) a contestat descalificarea ofertei sale și implicit anularea licitației. Teribil de frustrantă este atitudinea CNAIR care se face că plouă și nu comunică nimic în spațiul public cu privire la aceste tergiversări, dincolo de comportamentul aberant al grupului păstorit de Beniamin Rus care și-a bătut joc de Chiribiș-Biharia forțând CNAIR să-i rezilieze contractul și care acum contestă până în pânzele albe atât pe Chiribiș-Suplacu de Barcău cât și pe Chețani-Câmpia Turzii. Evident, după 20 de luni de CHIN, contestarea anulării unei licitații lansate în 07.12.2020 nu e la fel de sexy ca “ridicatul pe SEAP” ori semnarea unui contract… fie el doar de finanțare (o banală formalitate birocratică), nu de execuție. CNAIR, fă-te că lucrezi!”

Spre frontiera cu Ungaria, pentru lotul vecin, Chribiș-Biharia (28 km.) licitația a fost relansată în urmă cu o lună, iar spre Cluj, Nurol ar trebui să finalizeze tronsonul Suplacu de Barcău-Nușfalău ( 14 km.) la sfârșitul anului viitor.

Sursa foto: Captură video

economedia.ro