Disperarea pentru bani la bugetul de stat împinge ITM Mureș la abuzuri

În baza unor informații surprinzătoare privind o nouă metodă de stoarcere de bani pentru bugetul de stat am dat curs unei reclamații venite din mediul de afaceri. Și am început o mică anchetă jurnalistică ale cărei rezultate ne-au șocat și pe noi.

ITM își alege victimele cu grijă

            Inspectoratul Teritorial de Muncă Mureș aplică amenzi uriașe, printr-o metodă care ne duce cu gândul spre acte de abuz în serviciu. Faptul că sunt vizate firme mureșene mici și nou înființate ne duce cu gândul și la faptul că inspectorii ITM vânează tinerii sau mai bine zis ”proaspeții” oameni de afaceri care nu sunt familiarizați cu tertipurile și metodele de hărțuire practicate de statul român prin instituțiile sale. Conform unor surse interne aceste abuzuri reprezintă o practică a Inspectoratului Teritorial de Muncă Mureș, demarată la ordinele superiorilor pentru a genera bani la bugetul de stat.

ITM amendează la normă. Are target de atins, altfel vor cădea capete

            Un antreprenor mureșean aflat în această situație, ne-a adus la cunoștință situația sa, în care, fiind administratorul unei firme nou înființate a ajuns victima activității de ”vânătoare” a ITM Mureș. Pe parcursul lunii martie acesta a primit o vizită din partea inspectorilor ITM, la sediul nelucrativ al societății – menționăm că firma fiind nou înființată ea nici nu avea activitate; iar singurul angajat fiind el în calitate de administrator. Aceștia au emis o înștiințare prin care au solicitat prezentarea la sediul ITM pentru depunerea mai multor documente. După o săptămână s-a emis un proces verbal adresat societății sale.

            Ulterior, în momentul în care s-a prezentat la ITM i s-a adus la cunoștință că societatea în cauză este amendată cu suma de 20.000 RON, justificând faptul că persoana împuternicită pentru a depune și ridica documentația necesară eliberării parolei și utilizatorului în REVISAL nu era angajată a societății, deci în concluzia lor muncește nedeclarat (la negru). În urma unor cercetări ulterioare efectuate atât de noi ca jurnaliști cât și de oamenii de afaceri afectați a reieșit faptul că inspectorii ITM acționează în acest fel sub presiunea targetelor de amenzi în vederea umflării bugetului de stat. Nu putem zice cine îi presează pe inspectori, dar nu trebuie să fi Einstein ca să-ți dai seama de ierarhii și de structuri de stat cu rol de control. Colac peste pupăză, chiar inspectorii cu un pic de bun simț îndeamnă la demararea unei acțiuni în instanță.

Bază legală? Să fim serioși …

            Alte procese verbale astfel întocmite au fost anulate ulterior prin decizia instanței. Asta e cert. 

            În urma accesării siteului itmmures.ro, pentru a verifica informația în cauză, la secțiunea privind actele necesare aferente obținerii parolei revisal se menționează următoarele:

“Solicitarea si obţinerea parolei pentru transmiterea on-line a registrului conform HG nr. 500/2011”

 1. Obţinerea parolei de către angajatori se face la sediul ITM în a cărui rază teritorială îşi au sediul sau domiciliul, în baza prezentării următoarelor documente:

a)solicitarea scrisă pentru eliberarea parolei (model anexat);

b)împuternicire semnată şi ştampilată de angajator, în cazul în care persoana care solicită obţinerea parolei este alta decât reprezentantul legal al angajatorului;

c)copia certificatului de înmatriculare al angajatorului;

d)actul constitutiv/statut.

e)copia actului de identitate al persoanei împuternicite.”

            Sub nici o formă nu se menționează faptul că persoana împuternicită are obligația de a fi angajat în cadrul societății pentru care solicită demararea procedurii aferente. Chiar dacă s-ar fi menționat această cerință, ar fi de datoria instituției să informeze și să solicite completarea documentației necesare, maxim să aplice un averstisment, nu o amendă cu un cuantum de 20.000 RON.

            Nu în ultimul rând pentru a înlătura orice urmă de incertitudine, putem analiza articolul din codul muncii care reglementează ”munca nedeclarată”, concluzia fiind aceeași, că aceste proceduri și decizii ITM Mureș nu sunt susținute sau reglementate prin legislație.

” Articolul 15

În sensul prezentei legi, munca nedeclarată reprezintă:

a) primirea la muncă a unei persoane fără încheierea contractului individual de muncă în formă scrisă, cel târziu în ziua anterioară începerii activităţii;

b) primirea la muncă a unei persoane fără transmiterea elementelor contractului individual de muncă în registrul general de evidenţă a salariaţilor cel târziu în ziua anterioară începerii activităţii;

c) primirea la muncă a unui salariat în perioada în care acesta are contractul individual de muncă suspendat;

d) primirea la muncă a unui salariat în afara programului de lucru stabilit în cadrul contractelor individuale de muncă cu timp parţial. ”

            Nu înțelegem cum se poate justifica acest abuz realizat de ITM în cazul de față și cum se pot da sancțiuni în acest cuantum, pe baza unor reglementări legale inexistente. Ne repetăm  pentru că uneori repetiția face bine: firma nu funcționa, nu era autorizată pentru niciun fel de activitate!

”Luați vă rugăm formularul de împuternicire (apoi vă amendăm noi!)”

            Din cauza acestor abuzuri aberante, pe rețelele de socializare s-a discutat situația de la Tîrgu Mureș care încet a devenit cunoscut în mediile informate. Mai precis în cadrul unui grup național de contabili s-a discutat faptul în cauză, promovându-se ideea că ne aflăm în fața unui abuz. În comparație s-a menționat procedura ITM Timiș, unde în momentul în care le-a fost prezentată această situație au declarat că ”Poți trimite pe oricine să facă acest servici, din asta nu rezultă că omul muncește pentru tine”.

            La noi la Târgu Mureș la sediul ITM ți se oferă formularul de împuternicire pentru Revisal, apoi inspectorii vin în control pentru că împuternicitul nu este angajat. Dar nici nu scrie nicăieri că trebuie să fie angajat! Mai ales la o firmă fără activitate! … iar ne repetăm …

Proces câștigat

            O situație asemănătoare poate fi găsită prin analizarea Sentinței Civile Nr. 1057/2019 a Judecătoriei Tîrgu Mureș, sentință publicată la 20 martie 2019, număr dosar 799/320/2019.

            În fapt petentul, a fost sancționat la fel cu o amendă de 20.000 RON deoarece persoana care a solicitat obținerea datelor de acces în Revisal nu avea calitatea de angajat a societății în cauză.

            În acest caz, instanța a apreciat că ”Societatea are posibilitatea ca pentru obținerea datelor de acces în revisal fie să utilizeze personal propriu (angajat), fie să apeleze la o societate sau un profesionist în acest domeniu, neputându-se limita în mod artificial dreptul de ridicare numai la proprii angajați sau la reprezentantul societății.

Dar ce ne facem cu întrebările fără răspuns?

Anumite societăți au achitat această amendă, acordând încredere și autenticitate Inspectoratului Teritorial de Muncă Mureș. Oare conducerea ITM Mureș doarme bine noaptea când se gândește la micii întreprinzători jecmăniți fără bază legală?

Sau altă întrebare,

De ce la conducerea ITM Mureș doamna Eva Man stă de mai bine de un an fără examen pe funcție? Ca să fie foarte atentă care firme sunt controlate și care nu?

(Legenda: un director cu examen pe funcție e mult mai greu de schimbat – prin urmare mai ”independent” comparativ cu un director interimar care poate fi schimbat mult mai simplu printr-o intervenție politică la nivel de minister sau pe linie ierarhică)

Dar când au fost controlate ultima dată firmele prietene? Prietene cu … hai să-i luăm la rând: Claudiu Maior, primarul Dorin Florea, prefectul Mircea Dușa sau fostul prefect Lucian Goga, sau poate și un pic de UDMR? Ne puteți da, vă rugăm frumos, câteva date concrete privind aceste controale? Mulțumim!

Sau altă întrebare,

De când se practică acest procedeu și câți peștișori la început de drum ați prins domnilor inspectori ITM? Sunteți mândri?

Concluzia o trageți singuri. 

Anchetă realizată de Anton Doru și Cristian Teodorescu

Comentează cu Facebook