Wizzair își consolidează poziția la… Cluj-Napoca!

Un eveniment ce reprezintă interes și pentru mureșeni a avut loc vineri dimineața, 12. 01. 2018, la Aeroportul Internațional „Avram Iancu” din Cluj-Napoca. Fondatorul și directorul general al Companiei Wizzair, Váradi József, a susținut o conferință de presă la care a participat și  directorul aeroportului, David Ciceo. Întrebat fiind despre reluarea zborurilor Wizzair de pe Aeroportul Internațional „Transilvania” din Tîrgu Mureș, fondatorul companiei a declarat: „În primul rând, trebuie să așteptăm finalizarea lucrărilor la aeroportul târgumureșean. Procesul  lucrărilor de reabilitare a întârziat deja foarte mult la Tîrgu Mureș, de aceea am decis ca să ne consolidăm mai bine activitatea clujeană. După redeschiderea aeroportului la Tîrgu Mureș o să vedem ce vom putea face. Vom fi prezenți în continuare la aeroportul din Tîrgu Mureș, dar nu neapărat vom avea bază de operare acolo. După cum am menționat, vrem să ne consolidăm activitatea la aeroportul din Cluj-Napoca”.

De ce la Cluj-Napoca?

Dacă v-ați pus această întrebare, răspunsul îl veți găsi în analiza activității aeroportului clujean pe anul 2017, realizată de fondatorul Wizzair. Potrivit acestuia, numărul călătorilor în România a crescut cu 28%. Dacă în 2016 numărul călătorilor a fost de 5,3 milioane, numărul acestora anul trecut a crescut la 6,8 milioane de călători. La Cluj, numărul celor care au călătorit cu Wizzair a crescut cu 31% anul trecut, ajungând la 1,83 milioane, fapt ce le întărește încrederea că în acest an vor avea două milioane de călători.

„Am transportat de două ori populația României”, a precizat Váradi. Pentru anul în curs se preconizează creșterea locurilor cu 16%, astfel Wizzair are „o capacitate mai mare decât Tarom și Blue Air la un loc”, a mai spus fondatorul.

Numărul angajaților Wizzair la Cluj a depășit deja 200, dar vor mai fi noi locuri de muncă, în jur de 1.400, datorită celor 6 avioane ce staționează în oraș. Pe lângă cele patru rute noi lansate anul trecut, spre Bratislava, Larnaca, Malta şi Stockholm Skavsta, o rută nouă deja a fost aprobată, ce va lega Clujul de Atena.

„În ultimul timp  am revizuit stabilirea prețurilor, cu gândul la cei care dispun de sume mai mici pentru achiziționarea biletelor de avion. Pe lângă asta, ne gândim și la clienții noștri mai exigenți ca să le putem satisface și nevoile lor”, a spus fondatorul Wizzair.

O altă noutate se referă la gratuitatea transportului bagajelor de mână și există posibilitatea înghețării prețurilor timp de 48 de ore.

Recorduri și destinații de la Cluj

Directorul general al Aeroportului „Avram Iancu” din Cluj-Napoca a adăugat câteva date statistice, menite să ne dea de gândit. Anul trecut, de la aeroportul din Cluj, 7 companii aeriene au transportat în jur de 2,7 milioane de călători spre 45 de destinații din 20 de țări. Vorbind despre recorduri, în august au atins 290 de mii de călători într-o lună, 10 mii de călători pe zi, adică 100 de decolări și aterizări în 24 de ore. Cele mai populare rute sunt Cluj – București, Cluj – Londra și Cluj – Munchen. „Toate aceste cifre record au fost posibile în proporție de 67% grație companiei Wizzair. Scopul este să ajungem la 7 milioane de călători până-n 2030”, a spus Ciceo.

Această cifră necesită dezvoltarea infrastructurii. „Am vrea să începem dezvoltarea infrastructurii prin extinderea pistei de decolare, aceasta fiind critică, mai ales pentru că Wizzair își va schimba flota, iar avioanele nou achiziționate nu vor putea ateriza pe pistele existente fără micșorarea  numărului de călători. Extinderea este cerută și de alte companii aeriene, nu doar de Wizzair. Odată cu extinderea pistei de decolare vom putea opera și curse intercontinentale!”, și-a exprimat optimismul directorul general al aeroportului clujean.

Nu sunt vorbe în vânt

Ca să vă dați seama de dezvoltarea aeroportului clujean, e destul să vă reamintim că în încăperea  în care s-a ținut vineri conferința de presă a fost cândva sala de așteptare pentru călătorii curselor externe! Wizzair, cea mai mare campanie low cost din Europa Centrală și de Est, oferă tarife mici pentru zborurile către țări din Europa, Regatul Unit, dar și spre Israel și Emiratele Arabe.

Doar Tîrgu Mureșul rămâne deocamdată un pod prea îndepărtat!

Între timp la Tîrgu Mureș…

… lucrările de renovare – începute cu chiu cu vai pe 5 octombrie anul trecut – au fost sistate încă de la mijlocul lui decembrie, din cauza vremii nefavorabile. Termometrele arătând temperaturi de primăvară în plină iarnă calendaristică, pesemne nu a fost destul de frig pentru continuarea lucrărilor.

În urma verificării și evaluării celor patru oferte depuse în cadrul procedurii de achiziţie publică având ca obiect „RK suprafețe de mişcare  şi RESA (inclusiv instalaţii aferente )” – la Aeroportul „Transilvania” Tîrgu Mureş a fost desemnată câştigătoare Asocierea PORR Construct SRL și Geiger Transilvania SRL. Valoarea de atribuire, în urma ofertei depuse de societatea comercială, este de 53.535.999,28 lei (cu TVA inclus).

Conform documentaţiei tehnice, lucrările vizează: reparația pistei de decolare – aterizare, refacerea căii de rulare, racordarea căii de rulare la pistă, refacerea platformei de îmbarcare – debarcare, refacerea drumului platformă, lucrări de marcare a suprafețelor de mișcare, lucrări de canalizare pluvială, separator de hidrocarburi, lucrări de balizaj și instalații electrice, lucrări de terasamente. Aceste lucrări ar fi trebuit să fie executate în termen de 108 zile de la data emiterii ordinului de începere a lucrării (3 octombrie 2017), din care 10 zile pentru mobilizare și 98 de zile pentru executarea lucrărilor.

Președintele Administrației Aeroportului „Transilvania” Tîrgu Mureș, Peti Andrei, a declarat că: „acesta este un moment mult așteptat, dar cel mai important este că lucrurile se mișcă în direcția potrivită. Reparația capitală a pistei este primordială pentru relansarea Aeroportului „Transilvania”, dar și pentru refacerea imaginii acestuia, cu tot ce implică procesul în sine. Ne dorim îmbunătățirea și a altor aspecte care privesc Aeroportul, prin serviciile oferite, ceea ce înseamnă că sperăm ca această relansare să fie completată și de interesul crescut pentru zona noastră din partea companiilor aeriene”.

Aeroportul e splendid, dar lipsește cu desăvârșire!

Potrivit prezentării realizate de Biroul de Presă al Consiliului Județean Mureș Aeroportul „Transilvania” dispune de un terminal, are o suprafață de 2.800 mp, cu un număr de 8 ghișee check in și o capacitate de deservire a aerogării de 400 de pasageri pe oră, respectiv 800.000 pe an. Parcarea pentru autovehicule are o capacitate de 180 de locuri de parcare, în viitorul apropiat fiind preconizate lucrări de amenajare peisagistică pentru extinderea acestora. În incinta Aeroportului funcționează un bar și un restaurant, este amplasat un bancomat, iar pasagerii pot beneficia în interiorul Aeroportului „Transilvania” de servicii de rent a car, exchange, duty-free. Și cu toate acestea era cât p-aci să piardă certificatul de aerodrom!

„Obţinerea acestui certificat a fost posibilă datorită faptului că, pe tot parcursul acestui an, Consiliul Judeţean Mureş şi-a asumat, atât faţă de autorităţile naţionale, cât şi faţă de cele europene, realizarea investiţiilor necesare legate de pista Aeroportului, cât şi a investiţiilor adiacente, asumare fără de care nu am fi putut îndeplini condiţiile necesare acordării acestei certificări”, aflăm dintr-un comunicat al aceluiași birou de presă al aeroportului.

„La finalul investiţiilor, Aeroportul Internaţional „Transilvania” Tîrgu Mureș va funcţiona la standarde optime din punct de vedere operaţional şi al siguranţei”, se arată în comunicat. Afirmația ridică un semn de întrebare. Peti Andrei se pare că a recunoscut că nici după terminarea lucrărilor la pista de decolare nu vor putea primi decât aeronave de mici dimensiuni, cele mari necesitând o pistă de 3.000 de metri.

A fost odată un aeroport

Urmărind un filmuleț pe youtube, despre aeroportul „Transilvania” putem observa un avion Wizzair ce tocmai aterizează, un altul urmează să decoleze… ca la un aeroport care se respectă. Filmarea datează din 2014. Vara, iarna, traficul aerian se desfășura fără probleme.

În decembrie 2015 se constată că sunt probleme la dimensiunile pistei, dar nu se dau publicității  datele decât în februarie anul următor, menționând că valoarea investiției ar necesita 55 de milioane de lei, dar ar trebui și extinsă pista la 2.500 de metri. Peti András vine la conducerea aeroportului în vara lui 2016, în noiembrie pleacă Wizzair, se vorbește de reparații de 77 de milioane de lei deja, în ianuarie 2017 , fără prelungirea pistei.

Ce se întâmplă în realitate pe șantierul Aeroportului nu putem ști. Solicitarea grupului de inițiativă Save Transylvania Airport adresată Consiliului Județean (proprietarul în administrarea căruia se află aeroportul) de a vizita în mod regulat șantierul, nu a primit undă verde!

Erika MÃRGINEAN

Sursa conferinței: transindex.ro

Comentează cu Facebook
Adaugă la favorite Legătură permanentă.

Comentariile sunt închise.